fredag 29 februari 2008

Fredagstankar

I dag är det den 29 februari. Tydligen den dag då damerna får lov att fria till herrarna. Glömde göra det när jag pratade med sambon på skype precis. Asch, man får väl säga att det egentligen är klart, vi gifter oss, vi har friat till varandra. D.v.s. jag tjatade hål i huvudet på honom att han borde fria någon gång och inte bara säga "Ja, ja, vi ska gifta oss". Då gjorde han det. Det tog 0,002 sekunder och skedde i direkt anslutning till mitt tjat vid middagsbordet en dag mitt i veckan. Ingen romantik där inte. Men visst, jag är inte så jätteromantisk av mig så det gör inget. Förra gången jag blev friad till, då skedde det på en folktom gata i centrala Malmö av en överförfriskad man, ej samma som nu. Jo, det var på allvar, och jo, jag sa ja, men senare blev ja till ett nja och sen avslutade han det hela något år senare och jag återvände hem till M och slickade mina sår. Den här gången kommer det dock att bli av (såvida inte något oförutsett händer, det kan man aldrig så noga veta), frågan är bara när. Och hur. Och var. Men fest blir det. Alla får kanske inte vara med på själva vigseln, det kanske bara blir sambon och jag, dotra och två vittnen och vigselförrättaren, men festen, den missar ni inte, det lovar jag!

Och nu över till något helt annat: Namn på butiker, frisörer, nagelbyggare etc. Promenerade lite i dag på stan, dels på väg till frissan (söstra är hemma och hon fixade håret på mig på salongen så nu är jag snygg igen med lite olika färger och toningar i håret), dels på väg från frissan. Skulle egentligen ha shoppat lite, men när vi äntligen var klara med våra hår var klockan så mycket att alla hade slutat, för alla slutar tydligen tidigt på fredagar, och det var fullt med folk i affärerna, och med tanke på att vi hade tvenne barnvagnar med oss så fick det vara. I varje fall gick jag och funderade lite på det här med namn. Precis där mor bor finns en nagelbyggare som har döpt sin inrättning till Get Nailed. Fyndigt värre. Och om man då låter tankarna vandra lite så är det till övervägande delen företag där meningen är att man ska bli snyggare eller må bättre som har lite så där finurliga namn. Söstras f.d. salong heter Jo & Mi. Halvfyndigt - you and me. Hade inte vunnit första pris i någon fyndighetstävling, ej heller kommit sist. Nu är klockan lite mycket så nu minns jag inte fler roliga namn på salonger o. dyl, men jag tänkte återkomma i ärendet och dessutom göra en liten jämförelse med Spanien. Är det likadant där? Staplas fyndiga och hårresande namn på varandra där också inom gebiten nagel, hår och välmående? Det återstår att se.

Sen över till kusiner. Dotra har sina två kusiner här för tillfället. S och s. Stora S är snart 6 år och Lille S är sex veckor äldre än dotra, vilket gör honom till en 14,5 månader gammal kille. Dotra är överlycklig. Inte över Lille S, men över Stora S. Den sistnämnda tyckte det var kul en halv dag med en liten kusin som tyckte att hon var det roligaste som fanns. Nu stänger hon dörren in till teverummet så att hon får se Bolibompa i fred. Nu är det dock också för att hon är rätt trött på Lille S som flyttade in hos henne för då 14,5 månader sen och som stänger av teven hela tiden ... Men han är ju söt också, lillebror ... Kan inte vara så lätt alltid att vara storasyster/-bror. Själv är jag mellanbarn så jag vet inte. Men visst, jag är storasyster åt lillebror ... men sen är jag lillasyster åt storasyster ... Nog om det, det är härligt att ha kusinerna och söstra här. :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bara du och sambon???? Då får jag lägga ner planerna på att vara din tärna.....

Kram!

Balance sa...

OM det blir så att fler blir inbjudna till vigseln, vilket inte är en omöjlighet, DÅ blir du min tärna, det vet du, för du är min äldste och snyggaste vän. :-)

Kram

Miss Gillette sa...

Vad gäller fyndiga namn på etablissemang verkar just frisörerna ligga i en egen elitdivision, hästlängder före alla andra branscher. Det är bara att slå i telefonkatalogen så får man hundratals mer eller mindre larviga exempel. Restaurangnamn kan också vara skojsiga. Och vilken bransch det än handlar om kan man vara säker på att hitta tramsiga namn om man letar i Göteborg, där ju ordlekar är en nationalsport och folk är kålliga av bara farten.

_Ungefär_ när tror du att det blir bröllis då?

Balance sa...

Ja, restauranger måste jag lägga till i min lista. Men att titta i telefonkatalogen är fusk - det ska vara när man är ute och _passerar_. ;-)

Ingen aning när det blir. Det kan ske på de berömda fem röda eller så tar det betydligt längre tid. I'll keep you posted. :-)

Miss Gillette sa...

Jaså passerar. Jamen då har ni ju legendariska tandläkaren Stalin i Malmö. Svårtslaget det!

Anonym sa...

Tandläkaren hette/heter Bob Stalin och hade sin mottagning på S.Förstadsgatan i samma hus som Bullen.

Balance sa...

Vad ni kan! Honom har jag helt missat. Ska kolla nästa gång jag passerar Bullen om han fortfarande finns kvar. Som sagt, telefonkatalogen är fusk så jag kollar inte där. ;-)