fredag 15 februari 2008

Glamour

El Salers strand är väldigt populär bland fotografer och filmare. Det händer ofta att det pågår en filminspelning eller en modefotografering. Än så länge har de inte hejdat mig och frågat om jag vill bli plåtad, men det är bara en tidsfråga, det vet jag... Den senaste veckan har det dock varit dåligt väder här, regnigt, grått, blåsigt, bara knappa 15 grader, ja, ni vet, en normal vinter här i Valencia, enligt de infödda. (De andra fina dagarna ingår i hela klimathotsbilden...men sköna var de.) När dotra och jag har varit ute på våra eftermiddagspromenader så har vi mött de vanliga hundägarna, annars inga. I dag visade sig dock solen i cirka en timme och då var det plötsligt mer folk på stranden, och se, en modefotografering.

Dotra, hunden och jag var alltså bara ett sandkast från denna begivenhet och jag var tvungen att ta en bild och spana in hur en modefotografering egentligen går till. Modellen la sig så bekvämt hon kunde på sanddynen de hade valt ut (såg de inte skylten? Man får inte gå på klitterna!) och försökte väl sen se ut som om hon inte frös samtidigt som sminkösen borstade till håret efter varje vindpust = hela tiden. (Tack och looov att jag inte är modell.) De såg inte särskilt spanska ut så jag spetsade öronen när de gick förbi för att höra vad de sa. Precis när de passerade mig frågade fotografens assistent fotografen nåt på en väldigt skandinavisk engelska och avslöjade då att fotografen hette Andreas. Och det här är lite underligt. Varför pratade de engelska med varandra när i varje fall fotografen var svensk och assistenten lät väldigt svensk i sin engelska? Märkligt, mycket märkligt, men men. Men om assistenten var dansk är jag inte förvånad, för det är märkligt vad många svenskar som inte förstår danska och vice versa. Det tror jag bara är en fix idé, men det tänker jag inte gräva vidare i nu. Jag haffade i varje fall eftersläntraren, sminkösen, och hon förklarade på fläckfri stockholmska att jo, de var där och plåtade för "Glamour" och att det skulle komma i maj/juni-numret. "Vad är 'Glamour'", frågade "glamourflickan" nummer ett på stranden = jag... Tydligen är det en svensk tidning. Den har gått mig förbi. Attans, då... Men jag får försöka kolla maj-numret för det vore kul att se hur bilderna blev.

Det var alles, leute. Nu ska jag fixa till mig, sätta på mig kjol och kanske till och med sminka mig. Sambon och jag ska nämligen gå på restaurang. Barnvakten kommer om tio minuter. Bäst att jag skyndar mig.
Nouvelle cuisine...
Jag hoppas dock på
att få mer på tallriken
en kväll som denna.

Inga kommentarer: