lördag 16 februari 2008

Wake up! It's a beautiful morning

Från det grå trista till det ljusa glada. Så fort det kan gå. I går kyligt på morgonpromenaden, i dag värme, sol, vindstilla. Fantastiskt! Och frukost med sambon och dotra. Det är lördag. Sambon är hemma. På tve2 (spansk teve 2) en fantastisk konsert från Madrid. De spelade Tchaikovsky, Mozart, Gershwin och avslutade med Ravels Bolero. Den är fantastisk. En enda melodislinga i en kvart och inte en tråkig sekund. Tvärflöjt, klarinett, fagott, altklarinett, oboe etc, och sen, allihop, hela orkestern. Från svagt till starkt. Den är mäktig. Det sägs att det var en vadslagning om vad som var det minsta möjliga som krävdes för ett hållbart verk. Ravel vann. (Från Wikipedia hämtade jag denna information.) Jag satt framför teven och bara log. Tänkte på min pappa. Han spelade fagott. Gärna tidiga helgmorgnar, till sina barns förtvivlan. Men ljudet saknades den dag han slutade med det. Nu saknas oss även ljudet av min fars röst, men den lever kvar inom oss alla. Som tur är. Men jag hade så mycket hellre haft den live. Saknar dig så vansinnigt mycket, pappa!
För att inte min fars fantastiska klassiska musikarv ska försvinna, tänker jag samla ihop en samling som mor har hemma hos sig, bränna ett gäng skivor och ta med mig. Visst kan jag hämta hem från nätet, men jag vill ha de symfonier som pappa lyssnade på, de som vi växte upp med. Det är viktigt att det lever kvar, för mig, för dotra. Just nu lyssnar vi bara på modern musik. Bra sådan, förvisso, men det klassiska och jazzen får inte försvinna av ren lättja. För det är det det är. Lättja. Jag har inte lagt in någon klassisk musik och har väldigt lite jazz på min dator. Jag älskar klassisk musik, spelade själv både piano och tvärflöjt och sjöng i kör, och jazz - jag har alltid velat bli jazzsångerska och gick till och med till en sångpedagog några gånger i en av mina mellanlandningar i Malmö. Det får jag ta upp sen igen, nu finns det inte utrymme för det. Fram till dess måste jag lägga en grund hos dotra, en grund med klassisk musik och jazz, gammal som ny. Sen bestämmer hon givetvis själv om hon gillar det eller ej, men nu har hon inget att säga till om, nu bestämmer jag.
An der schönen blauen Donau
Bild tagen från resan med mor och söster till Budapest i november.
Då gick vi och gick och gick...och gick på en väldigt bra konsert.

PS. Ett musiktips för vänner av bra blandning av funk, rap, soul, ny som gammal, är den franska radion Radio Nova, novaplanet.com tror jag url:en är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om att man har för lätt att bara lyssna på lätt musik. Själv har jag dock inte ägnat mig så ingående åt musik. Mer åt dans, i min ungdom då. Då kommer jag osökt in på att maken och jag faktiskt tog oss samman och åkte till hufvudstaden torsdag-fredag för att begå två premiärer: Dels att gå på Globen, där vi inte varit förr, dels att se underbar Cirque du Soleil livs levande, vilket vi inte heller gjort förr. Bådadera utföll till stor belåtenhet, kan meddelas! Och lilla trevliga restaurang Röda Kvarnen som låg precis runt hörnet från Globen hade god och inte alltför dyr mat. Så det blev en trevlig Alla hjärtans dag :D

Balance sa...

Dans? Jo, det försökte jag någon gång, men det gick inge' bra. Två vänsterfötter, eller högerfötter kanske eftersom jag var vänsterfotad fotbollsspelare. Närå, så illa var det väl egentligen inte, men intresset saknades.
Cirque du Soleil bara måste jag se en dag. När tillfälle ges. Är såå avundsjuk att ni var och såg dem. Men glad för er skull, of course. :-)