fredag 8 februari 2008

License to kill

Så här ligger det till: Spanjorer kör erbarmligt illa. Varje gång jag sätter mig i bilen för att åka in till Valencia vet jag inte om jag kommer att återvända hem med krockad eller hel bil, men på nåt underligt sätt har jag hittills lyckats klara mig undan. Peppar, peppar...

Let's face it, jag kommer från Malmö, en småstad jämfört med Valencia som har 1,5 miljoner invånare. Där finns inga rondeller med åtta filer som gärna blir tolv när alla tränger ihop sig. Där finns heller inga bilförare som lägger sig längst ut till vänster om de ska svänga till höger. Och där finns inte ens en bråkdel av alla tvåhjulingar med motorer som kan tänkas smyga upp bakom en och ta sig förbi antingen på vänster eller på höger sida. Man får helt enkelt vara beredd på allt. De bilar som inte har en buckla eller lack avskalad på sidorna eller fram och bak, de är lätträknade. Hittills tillhör min en av dem, men jag vet att det bara är en fråga om millimetrar.

I Sverige har vi en nollvision när det gäller antal omkomna i trafiken. I Spanien verkar de vara glada om det är under 200 som har omkommit under en månad... Det är inga roliga bilder de visar nästan varje kväll på nyheterna. Trots alla kampanjer verkar trafikdöden inte minska. De kör rattfulla, de kör fortare än fort, de skiter helt enkelt i att det finns andra på vägarna. Egentligen är det otroligt att det inte händer fler olyckor.

Övningskör de inte, undrar kanske nån? Jo, de övningskör här ute där jag bor, och även inne i Valencia så klart, men det är som om förnuftet flyger iväg när de har körkortet i sin hand. Det händer även i andra länder, men det är verkligen markant här. Värre bilförare har jag hittills bara sett i Italien där de gärna kör om i kurvor med noll sikt...

Men avskräcks nu inte från att åka hit, undvik bara att köra i storstäderna, håll ordentligt avstånd ute på motorvägarna och - det här är ytterst viktigt - var beredda på allt!!! Blinkade bilen till höger om dig nyss till höger, be aware, personen kanske egentligen ska till vänster.

Samtidigt måste jag erkänna att det är lite kul att köra i Valencia, det är en utmaning och man får lite av en adrenalinkick. Slappna av går inte för då smäller det. Bra musik till att köra i V med? Tja, varför inte Absolute barnfavoriter. Den gick varm i går när dotra och jag körde in. "Eeeemiil! Förgrömmade unge!" Inget lugnar så bra som de gamla klassikerna. "Du ska inte tro det blir so-o-mmar, ifall inte nån sätter fart..."

Ensam på vägen är säkraste alternativet ;-)
Tror nästan att det är så här spanjorerna tror att vägen ser ut
trots att den är full med bilar...

Inga kommentarer: