torsdag 21 februari 2008

Northern Wind

I två dagar har jag gått och njutit av den annalkande våren i Malmö, men i dag gav nordanvinden mig en lavett som hette duga. Ja jäklar i hoppet vad kallt det är ute! Och ingen mössa har jag. Vi har nämligen en viss förmåga att bli av med mössor, min lilla familj och jag. Dotra har två jättefina mössor. Jag försökte ta en av dem, men tyvärr har jag inte en ettårings storlek på huvdet. Eller tyvärr och tyvärr, det är väl rätt skönt att man inte går omkring som vuxen med ett knappnålsliknande huvud. Men just i dag hade det varit toppen. Var inne på en av våra modekedjor, den som börjar på L för det är den enda som finns i lilla köpcentret inte långt ifrån mor. Där fanns inte en mössa värd namnet. Nej, kepan får duga tills jag går förbi en affär där mössor som håller nordanvinden stången finns. Eller tills våren har kommit. Men då är jag redan i Spanien igen. Men dotra har varma kläder så att det räcker. Dessutom har hon sin ungerska getfäll att sitta på i vagnen. Hon pratade glatt på under promenadens gång medan den kalla modern muttrade istappar...

Dotra med en av sina fina mössor.
Bild tagen i går, innan nordanvinden kom vräkandes.
I dag fanns det inte en sportslig att kunna ta fram kameran.

Men annars är det fantastiskt trevligt att vara himma. Träffa vänner, umgås, äta gott (Spanien är inte känd för sin goda mat...), insupa Sverige några veckor. I kväll blir det middag på restaurang. Gott, gottigottgott. Mor passar dotra. Perfekt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha det så trevligt ikväll! Ta hand om J.

Miss Gillette sa...

Lavett! Det är ett bra ord. Hade jag nästan glömt. Hellre lavett av vinden än lavemang!

Men vadå Spanien inte känt för sin goda mat? Det är väl inte känt för sitt usla kök heller? Fast Malmö har ju fått så fantastiskt mycket bra restauranger så jag förstår att du njuter.

Balance sa...

Max: Vi hade toktrevligt, som du säkert vet vid det här laget... :-)

Miss G: lavett passar en skåning som handen i handsken. Inga besvärliga r som i t.ex. hurring...om man nu skulle vilja välja det ordet.

förvisso är Spanien inte känt för sitt usla kök, det har du alldeles rätt i, men hur upphetsande är det egentligen? Men jag inser nu att den raden nog var onödig, kanske ska ta bort den, för det är ju min egen högst personliga åsikt, d.v.s. hos _mig_ är inte S känt för sin goda mat. :-) En liten korrigering kan vara på sin plats, helt enkelt.