onsdag 6 februari 2008

Genombrott

Jag har ju berättat om farbrorn med de två små vita hundarna. Nu vet jag vad han heter. Julio. Eller "Schulio" som det uttalas som. En mycket trevlig man i 65-70-årsåldern. I dag korsades våra vägar ordentligt, d.v.s. vi kom samtidigt till samma plats och skulle åt samma håll. Samtidigt. Det innebär att man inte kan undvika att promenera ihop. Lite stressad blev jag eftersom min spanska är som min spanska är... Men se, Julio kunde franska! Det slutade alltså med att vi följdes åt hela promenaden och snackade om ditt och datt. Han gav ganska snart upp franskan och pratade på på spanska, eller valencianska, medan jag svarade på franska och liiite spanska. Ett ypperligt sätt att lära sig på. Nu vet jag lite mer om honom. Han är gift, har två barn på 33 och 32 år, inga barnbarn men tre hundar, född och uppvuxen i Valencia, har bott i El Saler i fem år och älskar båtar och segling. Sen sa han en massa som jag inte riktigt förstod, men det var inget allvarligt, det handlade om havet och båtar.

Sen finns det en annan farbror som bor precis bredvid min port. En man med ganska bister uppsyn, ingen som inbjuder till kontakt, men han av alla stannade mig i går kväll när jag kom gående med dotra och galna hunden. Han var då ute och gick med sin hund. Eller det var tydligen inte hans, den tillhörde egentligen nån annan, men de ville inte ha den och hade slängt ut den när den var liten. Om jag nu förstod rätt. Han pratar nämligen enbart spanska. Fort. Men jag förstod så mycket att han brukade vara ofta i Alsace, att han gillar vin (vem gör inte det), är 81 år och genomgick en hjärtoperation för två år sen och sen dess måste promenera mera. Vi stod och pratade ganska länge, så till slut fick dotra nog och skrek i högan sky.

Apropå dotra så är det så att spanjorer är oerhört glada i barn. Det är jättekul att se. De tror dock alltid att dotra är en kille. Inte för att hon inte är flicklik, för det är hon på sitt sätt, men hon har inte hål i öronen. I Spanien tar de blivande föräldrarna med sig ett par örhängen till förlossningen, för i fall det blir en tös då ska det tas hål i öronen direkt. Därför har alltså alla spanska flickbebisar hål i öronen, något jag faktiskt har undrat över och som jag fick förklarat för mig av en fransk kompis som födde här i V. Hon fick en tös och personalen blev jätteförvånade över att de inte hade några örhängen med sig. Jag fick förklara för "hjärtfarbrorn" att i Sverige gör vi inte så och att trots att dotra inte har hål i öronen så är hon en tös och inte en påg.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som alltid också trott att det var en kille.........

Ha det bra vännen, hälsa dina gubbar!

/ M

Anonym sa...

På tal om nåt helt annat: Kollade på din profil (fråga mig inte varför...) och klickade på Översättare (fråga mig inte varför...) och fick en lite fin lista med 12 översättare som bloggar eller inte bloggar på blogger.com. En och annan kollega hittade jag (utöver dig) men mest snopen blev jag över nån som hette Johanna, var i din ålder, bodde utomlands och gillade MFF... Har du missat denna din själsfrände?

Balance sa...

Max: detsamma! Pussa familjen från mig. Vi ses snart!

a-l: Det var som... Det där måste jag kolla upp. Tack för tipset. Och apropå MFF så är det tydligen minst två fulla sj-tåg med plats för 900 pers som drar till säsongspremiären i stockholm. Hade så gääärna varit där.

Miss Gillette sa...

Herregud vad barbariskt. Att dom inte kupar svansen på nyfödingarna när dom ändå har saxen framme? Varenda gång jag ser en så liten med örhängen får jag för mig att barnet redan är bortgift -- det ser så tvångsvuxet ut liksom.

Balance sa...

Kan inte annat än att hålla med. Tvångsvuxet var ett bra ord, det är faktiskt det det känns som när man ser dem. Men det är väl en vanesak - de tittar ju lika skeptiskt på mig och dotra som inte har hål i öronen. ;-)

Miss Gillette sa...

Klart det är en vanesak, men du har ju inte gjort sönder ett spädbarn.

Jag är nog också lite extra negativ eftersom mina egna öronhål aldrig riktigt läkte. Jag tog hål när jag var tio och var nog på god väg att utveckla nån sorts allergi. Jag tålde aldrig nånting annat än plast och äkta guld och när jag bestämde mig för att lägga ner hela grejen efter tjufem år växte hålen ögonblickligen igen. Bättre än så hade de liksom inte läkt på hela den tiden.

Och ju yngre man är, desto känsligare fär alla konstiga ämnen man exponeras för -- jag skulle aldrig utsätta mina små för risken att bli nickelallergiker.

Fast vad begriper jag mig på flärd?

Balance sa...

Miss g, jag är fullständigt överens med dig. Mina egna hål gjorde jag också i 10-11-årsåldern, eller kanske ännu senare. Har alltid haft lite halvproblem med dem, ända till nu, nu funkar de störtbra, även när det inte är äkta varor. Fattar ingenting. Men dotra får själv bestämma om hon ska ha hål i öronen eller ej, och hur många. :-)