tisdag 5 februari 2008

Farlig förbindelse

I vårt badrum finns det en farlig förbindelse.

Att byggstandarden i Spanien är undermålig, det visste jag. De lägenheter vi hittills har bott i har varit vansinnigt dumt planerade, dåligt isolerade och lyhörda, så lyhörda att man ibland tror att grannen – ovan, under, vid sidan om – sitter i ens eget vardagsrum och håller låda eller gör den äktenskaplige akten, eller för den delen utomäktenskaplige akten, i rummet bredvid med öppen dörr. Pappväggar, pappväggar, pappväggar. Nu har vi dock fått ett nytt problem: El och vatten.

El och vatten är ingen bra kombination. Lägenheten är nyrenoverad och badrummet är jättefint med en sån där härlig dusch med stort, stort munstycke från vilket vattnet strilar ner över en med perfekt värme hela tiden. På själva duschstången sitter en löstagbar dusch som är mycket praktisk om man inte vill blöta håret eller tänker hälla upp badvatten till dotra. Redan från början tyckte jag mig få stötar när jag vred om kranen eller tog i duschslangen som är i metall. ”Men det måste vara omöjligt”, tänkte jag och veckorna gick. Stötarna kom och gick. Men i dag, när jag skulle torka av golvet och alltså hällde upp vatten med den löstagbara, så gick det inte att hålla i munstycket när jag var klar med det hela och skulle skölja ur hinken, så kraftiga var stötarna. Då hade jag låtit ljuset vara tänt ett tag och äntligen tändes lampan hos mig också: Nog fasen var det stötar, elektriska sådana. Tamejfan livsfarligt! Ringde sambon och han hade också känt det. Han tror att kablarna som är i badrummet inte är jordade. Vad är det för snillen?? Nu ska sambon fixa det på nåt vis och på lördag ska vi höra med lägenhetsinnehavarna hur de tänkte. Egentligen.

Fram tills det har blivit ordning på torpet duschar jag i mörker.

Vatten och sand = bra kombination
Och ja, detta är stranden, 8,5 minuter hemifrån :-)

3 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Men hallå. Vi duschar inte hos er dårå när vi kommer!

Beklagansvärt uschligt med kommenterande från min sida men jag har varit borta och inte kunnat. Men jag gillar verkligen det du skriver, verkligen verkligen.

Balance sa...

Det gör inget om kommentarerna är få om de som blir innehåller så fint beröm. :-)

Nu ska här ätas pizza gjord i vår fantastiska Pizza-Grill av märket Fagor.

Anonym sa...

Oj, illa illa! Med vatten och ström. Det är nog ett spanskt fenomen, för enda gången jag stött på (obs vitsen!) stötar i vatten var på ett sämre hotellrum på Mallorca i början av 70-talet. Man fick hoppa jämfota när man höll händerna under vattnet, så att man var i luften när man rörde vattnet, då funkade det. Duscha var inte till att tänka på så klart, kattvätt i handfat fick det bli, med studs. Tur man var ung :D Vi fick byta rum efter en dag, får jag väl tillägga.
Din strand är dock AVUNDSVÄRD!
Var en vända till Halmstad i dag och kan hälsa att Falkenberg står kvar ;)