tisdag 11 mars 2008

Sommar

I dag har det varit sommar här. Skön, härlig sommar med sydliga, ljumma vindar. Ganska friska sådana, men varma. Kan vindar både vara friska och varma? Jo, det kan de väl? Eller? I uttrycket "nu friskar det i" då blåser det upp och det utan att det nämns något om det är varma eller kalla vindar. Nåväl, det var 25 grader varmt, jag stod i kortärmat och tog faktiskt av dotra det yttersta lagret kläder. Hon hade tio lager kvar... Nej, skämt åsido, hon hade bara en t-shirt med långärmad, stickad huvtröja från Amerika över (tack K och H! Den sitter perfekt!) och fodrade jeans. Jaja, jag vet, de fodrade jeansen hade hon inte behövt, men jag hade inte varit ute mer än som hastigast på balkongen och balkongtemperaturen kan lura en så det var det säkra före det osäkra.

Liten tuffing med bästisen i högsta hugg på väg mot nya äventyr.

Vi skulle bege oss till stranden, men byggandet av en rondell i byn hindrade oss. Det stod en massa asfaltslastbilar i vägen så vi kunde inte gå över gatan. I stället fick vi hålla till godo med den så kallade lekplatsen - två rutschkanor - utanför dörren. Det var ett lyckat kast, för där träffade vi en mor med två småpajsingar, en grabb på 15 månader och en tjej på 3 månader. Lillkillen sprang på lika bra som dotra och de hade rätt kul de få sekunder de lekte ihop. Modern var supertrevlig, men...pratar bara spanska. Vilken tur att jag nu äntligen förstår mer och kan uttrycka mig lite bättre. Då kan man ha något som i varje fall till viss del påminner om en konversation... Efter närmare två timmar stod dotra på huvudet - hon gjorde sin första face plant, stackarn - och då var det dags att gå in.

Snart är det fallas (uttalas "fajas") här och då kommer det att smälla utav bara den. De älskar smällare och fyrverkerier här. Jag lovar att rapportera med bilder och text. Finalen är den 19:e då de bränner pappersdockorna, eller vad man nu ska kalla dem. Stora är de i varje fall.

Inga kommentarer: