söndag 23 mars 2008

Palsterpotatismos med limekyckling

Ja, inte vet jag vad jag ska kalla det för, men det är alltså ett mos med fiftyfifty palsternacka och potatis. Vansinnigt gott och totalt beroendeframkallande. Till det serverades i dag en helimproviserad kyckling som blev så lyckad att jag måste dela med mig av receptet. För två personer och en liten en på 14 månader blev proportionerna något åt det här hållet:

Mos:
3 palsternackor modell mellan
3 potatisar modell större
en rejäl klick smör
lagom med mjölk
salt, peppar

Koka rotfrukterna mjuka. Under tiden förbered tillagningen av kycklingen (se nedan). Värm lagom mycket mjölk. Var redo med elvispen. Vispa ihop allt. Smaka av.

Kyckling:

2 stora kycklingfiléer (de vi hade var gigantiska, men ta tre om det är vanlig storlek på dem)
1 lime
1 stor vitlöksklyfta
Mycket olivolja
en halv chilifrukt, eller mer om man vill ha mer hetta i det

Skär kycklingen i lagom stora bitar. Vispa ihop olivolja, finrivet skal av en lime, limejuice från en halv lime, kanske en hel, det känner ni själva, en pressad vitlöksklyfta och den finhackade chilifrukten. Salta, peppra efter behag. Släng i kycklingen i en het panna och häll över blandningen. Rör runt. Lägg ett lock över. Låt stekkoka tills köttet är genomstekt. Servera genast med palsterpotatismoset.

Ledsen över att receptet går i Jamie Oliver-stil, men det blir oftast bäst när man höftar. Så höfta på nu och njut. Det tar cirka en halvtimme att tillaga det, 45 minuter med skalning av rotfrukter. Glöm inte att avnjuta ett glas gott rödvin till.

3 kommentarer:

Nina sa...

Mmmm, vad gott det låter :-) Tyvärr överskrider tillagningstiden med råge min orubbliga 10-minutersgräns, så det lär aldrig dofta palsternacka och limekyckling i mitt kök :-(.
10 minuter är nämligen smärtgränsen för vad jag klarar vid spisen, sen måste jag bara ut därifrån, snabbt. Ask anyone...

Ät lite mer limekyckling och sänd mig en tanke, så kanske smaken når ända hit ;-)

Glad Påsk i efterskott.

Stor kram,
N.

Miss Gillette sa...

balance: Jag ska testa det där, det lät gott. Pot/palstmos är en gammal favorit -- pröva att koka rotisarna i vitt vin och kanske lite buljong (inte _bara_ vitt vin förstås, man blandar det i vattnet) så blir moset ännu supergodare.

nina: Ge mig tiominutersrecept bitte! Det behöver jag!

Balance sa...

nina: Tio minuter är bra. För lunch. Inte för middag. Middag måste få ta längre tid. Lunch - fast food, middag - slow food. :-) Idé: låt nån annan steka kycklingen på kvällen och säg åt personen att göra mycket så att du enkelt kan värma det dagen efter. ;-)

miss gillette: Det var mumsfilibabbagott! Nästa gång testar jag med att koka rotisarna i vitvin, det lät riktigt smarrigt.