torsdag 20 mars 2008

Inspiration

Att bli inspirerad och att inspirera är kul. Jag blev inspirerad till att börja blogga av kollegan och vännen Miss Gillettes finurliga blogg. Nu har jag själv inspirerat en kollega och vän på andra sidan Atlanten att börja blogga om jakarandaträdens stad. Hon var dock mycket snabbare än jag. Hon satte nämligen igång direkt - för mig tog det nio månader innan jag klämde ut första inlägget.

Det här fick mig givetvis att börja tänka på inspiration och vem, vad, vilka som inspirerar mig till att utföra diverse saker. Listan kan göras lång och det vore fel att peka ut några särskilda, för alla man har omkring sig tillför något i ens liv och inspirerar en, annars hade de inte varit del av det. Man ger och man tar, man låter sig bli inspirerad och man inspirerar.

Sen har man yttre omständigheter som inspirerar en till saker. Det kan vara saker man läser om, ser, hör talas om. En vacker, blommande balkong mitt i all betong kan få en att börja tänka på sin egen terass och planteringsmöjligheterna där. Ett möte med en vilt främmande person på planet kan inspirera en att åka till platsen den personen kanske har talat om, göra något den personen hade gjort etc.

Men inspiration är alltid positivt. När någon gör något negativt på grund av något den har läst, sett, hört, då talar man om påverkan. Galningen som sköt ihjäl någon var påverkad av eller influerad av en annan galnings verk. Här vill i varje fall inte jag kalla det för att personen blev inspirerad av någon. Alla kanske inte håller med mig, Svenska språknämnden kanske säger* att det går visst att säga det även i negativ bemärkelse, men för mig är inspiration och att bli inspirerad enbart positivt.

Vissa dagar går jag nästan upp i spinn av all inspiration. Det är en härlig känsla. Man blir liksom lite berusad och vågar göra saker man förut inte vågade. Här måste jag då nämna dotra som är en megastor inspirationskälla bara genom att finnas till. För henne vågar jag göra allt!!!

* Märk väl "kanske säger". Jag har faktiskt inte kollat upp det och vet inte alls vad de säger. De kanske rentav håller med mig till 100 procent.

4 kommentarer:

Liz1e sa...

Hej Mia, jag förstår att du går i spinn på dotra din - hon är söt som socker! Kul att läsa om dina (era)dagar i Spanien. Ha det bra & sköt om er!

Balance sa...

Tack, liz1e! Finurlig skrift av ditt namn. Den gillade jag ;-)Sköt om de dina oxå. Ska bli jättekul att ses i sommar!

Nina sa...

Hej Mia,
Kul att få sin nyfödda blogg omnämnd :-) Ja, du är verkligen inspirerande - och kul, och supertrevlig, och...synd att vi bor på olika sidor Atlanten. Men med Skype, mejl, bloggar och andra cyberunderverk känns avstånden ändå inte så stora längre.

Många kramar till dig
och pussa den lilla smörblomman,

N.

Balance sa...

Nina: Dina värmande ord suger jag åt mig som en svamp. Och precis, vad är väl en atlant när cyberrymden finns?! Dessutom hoppas jag på att kunna komma förbi och bli visad MC en dag i framtiden. Kan tänka mig att det är speciellt att få upptäcka den staden med en som älskar den så som du gör. Kram på dig från oss