söndag 16 mars 2008

Morgontidiga II

Jo, så blev det söndag och bybornas hoppfulla andar skulle väckas. Klockan åtta, halv nio började de med smällare storlek bomber. Sådana smällar har jag aldrig hört innan. Och mellan husen blir resonansen sååå mycket bättre. Ja, det var en väckning utan dess like. Sen kom orkestern uttravande och de började sin rundtur i byn. Trudelutt-lutt-lutt-PANG-PANG-PANG-trudelutt-lutt-latt-PANG!!!

Det är alltså Domingo de Ramos - Palmsöndagen, dagen för Jesus intåg i Jerusalem. Inne i Valencia är det många processioner som pågår under 1 - 2,5 timmar nu på morgonen. Musik, Kristusbilder och smällare - kan det bli bättre??? Palmblad ska det också vara, men här i El Saler var det Palmsöndag utan palmblad. Det de inte hade i palmblad tog de igen med smällare/bomber...

Jag trotsade oväsendet, som just då befann sig i andra sidan byn, och tog Galna hunden med mig ut för att köpa croissanter. Det är vår lilla tradition: varje söndag är det croissantdags. Dotra formligen älskar croissanter. Det är hennes franska sida och just den biten var inte särskilt svårväckt. På den svenska sidan finns pepparkakorna och lussekatterna och den var inte heller svårväckt. Gla' i mat är hon. Det är hennes skånska sida. ;-) Galna hunden och jag hade dock lite otur. Precis när vi kommit fram vände processionen mot vårt håll. Som tur är är hon inte så skotträdd, men visst, att sitta kvar en meter utanför dörren gick inte, i stället satte hon sig i själva dörrhålet. Damen bakom disken insåg att det var bråttom och expedierade mig fort och Galna hunden och jag formligen flög därifrån och in i skogen medan bomberna och musiken drog förbi.

Nu sover dotra förmiddagssiesta, bomberna har tystnat så förmodligen sover även kastarna förmiddagssiesta, och Galna hunden och jag ska bege oss ut. Sambon tittade precis upp från sin dator, som är precis bredvid min men vid kortsidan av bordet, och frågade: "Skulle inte du gå ut?"... Han vill bli av med mig, så jag går väl då.... :-)

1 kommentar:

britten sa...

Ja vi har ju redan snackat. Det blev ingen brunch i Västra hamnen för Klas hade blivit magsjuk så de kommer inte. Kollade med Susan men hon var upptagen, men vi ska gå på bio istället"Into the wild" Kom inte ihåg om jag skrev att No country for old men den var bra och blodig. Håll ut snart är påsken över då blir det lugnt igen. Vem gillar inte croissanter?