torsdag 13 mars 2008

Fallasförberedelser

Som jag nämnde i föregående inlägg så är det fallas här nu. Eller falles på valencianska. Det är en högtid och fest där de firar Sankt Josef och förberedelserna pågår hela året. Själva ordet betyder fackla och det förstår man den 19 mars, Josefdagen, då alla jättestatyer som har skapats (se bild) bränns upp - la grande finale.

Innan den 19:e händer det en massa saker och hela staden är inne i något slags festrus. De stora statyerna sätts ihop, det fixas och donas och det springer runt en massa människor klädda i traditionella dräkter. Det är då man inte ska bege sig till stan. Det är då dotra och jag beger oss till stan... Men det gör vi inte om. Herrejissus vilket liv! Och så mycket folk! Och bilar!

El Saler - Valencia tar 20 minuter, inklusive tiden det tar att parkera. I dag tog samma resa en timme. Jag fick för mig att jag inte skulle parkera på ett av de sviiindyra p-husen och i stället försöka hitta en gratisparkering. De finns. Massor faktiskt. Men det finns också massor med bilar i den här stan. Mer än p-platser. Ekvationen går inte riktigt ihop alltså och jag hittade ingen gratis p-plats och hamnade i stället på det dyraste p-husen av alla. Åtta euro för knappa tre timmar...

Varje dag kl. 14.00 under fallas är det mascletàs-dags. Det är då man smäller smällare så att folket smäller av. Det är helt galet! Inte konstigt att de pratar högt i V - de är döva sen barnsben av alla smällare som har smällt precis bredvid deras öron. Jag letar febrilt efter barnskyddshörlurar till dotra, men jag tror att det är ett hopplöst företag, tyvärr. Det blir till att stanna inne när det smäller som mest. I dag satt vi på en restaurang på säkert avstånd. Men här i byn smäller smågrabbarna varje kväll. Och inte bara smågrabbarna, de stora grabbarna också, grabbar i alla åldrar. Ja, det är faktiskt inga tjejer som gör det, inte vad jag har sett hittills.

Mascletàs: Alla de vita, hängande grejerna ni ser här
är smällare som de bränner av 14.00 varje dag...
Sjuuukt mycket pengar, sjuuukt mycket oväsen.
Och här kan man lugnt säga att det är
mycket väsen för ingenting...

De visar dessutom smällandet på lokalteve varje dag. De har en mätare i bild som visar hur högt det smäller. Det får inte passera en viss nivå - en mycket hög nivå - och pyroteknikerna har räknat ut allt exakt.

Alltså, för oss icke-valencianare är smällare ett otyg som är kul till en viss ålder och då bara vid enstaka tillfällen om året, jul och påsk, beroende på var man bor. I Valencia är det kul året runt och alla dagar är en bra mascletàs-dag. Minns en dag förra året när jag råkade köra förbi grannbyn Pinedo, en dag mitt i veckan. Vet inte varför jag hamnade där, men jag kan lätt snurra iväg så där när jag missar en avtagsväg... Och där på torget, mitt i veckan, ingen högtid, inget särskilt alls mer än att det var "siesta", smälldes det så det stod härliga till.

En god vän härifrån får något drömskt i blicken när man börjar prata om fallas och mascletàs. Jag själv får nog en mer hatisk blick - höga ljud är inte på topp tio. Och hur i all världen kan det vara så kul att det smäller? Jag hade förstått det mer om det var fyrverkerier med vackra färger, men bara PANG????

Inga kommentarer: