måndag 12 maj 2008

Pingstpicknick

Familjen A bjöd med oss på picknick i söndags. Det var varmt och skönt. Alldeles bredvid bågskytteklubben satt vi, på hundrastplatsen. Då kunde lurviga J vara med. Familjen A är vana picknickare. De hade bord, stolar och parasoll med sig. Det hade inte vi. Tre filtar som vi la i skuggan. Det funkade det med. Men visst sneglade jag lite avundsjukt mot stolarna. Får kanske investera i några sådana. Men näe, ännu mera saker, det går inte, jag får spel! Filtar går hur bra som helst. Och varför ändra ett vinnande koncept?


A den yngre, eller egentligen mellan, är väldigt duktig på bågskytte och efter en stund knallade vi dit för att ta del av denna precisionssport och kanske även prova lite. Det fick vi. N satte upp en måltavla på cirka åtta meter, något vi först fnös åt för vi ville ju också skjuta mot 50-meterstavlan. Det fick vi änte, som vi sar på ren och skär malmeitiska. Vilket vi förstod sen. Åtta meter räckte alldeles utmärkt. Vi fick en snabbgenomgång i skjutandets konst och sen skulle det testas. Första skottet. Jag lägger an. Hjälpredan J står bredvid och instruerar. "Sträck ut armen helt. Dra tillbaka ännu mer. Upp med armbågen. Näsan in mot strängen. Blunda med ena ögat. Titta längs med pilen. Släpp." Pang! Och AJ! Han hade missat att varna mig för snärten mot bröstet. Jag trodde det skulle gå av! Jisses anåda vilken smäll. Det kom då fram att kvinnor i vanliga fall har bröstskydd... Tacka f** för det, så ont som det gjorde. Till andra pilen fick jag utökade instruktioner och då gick det mycket bättre.

Drakar flögs det också med, kinesiska sådana.
Här står de i väntans tider tillsammans med bollen.

Efter fyra timmar fick vi bryta upp från picknicken på grund av mitt jobb som låg och väntade i datorn där hemma. Då hade äldste sonen A precis satt igång andra engångsgrillen för en liten eftermiddagsgrillning. Som sagt, de är vana picknickare - vi har mycket, för att inte säga massor, att lära... :-)

2 kommentarer:

Liz1e sa...

Nästa gång tar vi med en extrastol till dig:)

Balance sa...

Tycker jag låter som en utmärkt idé. Eller så får jag kanske helt enkelt investera i några egna. Kan ju vara bra att ha ändå. :-)