lördag 3 maj 2008

Första sommarjobbet

Goda vännen Uterummet la upp en bild på maskrosor på sin fotoblogg. Det fick mig att tänka på mitt första sommarjobb. Det var för min far när vi bodde i Husie, ett område i Malmös utkant, strax efter IKEA ut mot Bokskogen. Trädgården lyste gul av maskrosor i olika längder. "Ni får fem öre för varje maskros ni tar bort, tio om ni även får med roten", sa fadern. Gissa om jag jobbade så att svetten lackade. Jag fick ihop en ansenlig förmögenhet i förhållande till min ringa ålder - jag var väl en 7-8 år... Japp, barnarbete finns även i Sverige. Vad jag minns var det bara jag där ute i trädgården. Söstra mi var väl klok nog att avstå. Hon visste att hon ändå skulle kunna äta upp godiset jag kanske köpte för pengarna och som jag säkerligen glömde framme nånstans. "Allt som ligger framme tillhör alla"-devisen följde hon redan då... ;-)

3 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Maskrosor är nog det första ogräs man lär sig tycka är det värsta. Efter det blir det kvickrot -- det är när man börjar odla saker som går att äta. Sen går man vidare till att tycka att kvickrot är en västanfläkt jämfört med kärs (kirskål). Men det gör man bara tills man stiftat bekantskap med knölklockan. Om det finns ett ogräs som överträffar knölklockan i ondska så har i alla fall inte jag träffat på det än. Kvickroten struntar jag i numera och kärsen äter jag til och med av. Maskrosorna tycker jag är fina där de lyser i gräsmattan. Förlåt: "gräsmattan".

Fast maken var på dem med spade idag. Nå: kan ju han få hålla på med...

Balance sa...

Jag älskar maskrosor. Inte bara fick de mig att inse örens betydelse i begynnelsen, de är dessutom så gula och fina och deras fröhuvud kan man pilla på och blåsa iväg - till alla gräsmattainnehavares glädje... Och i Frankrike äter man bladen. Det är dock inget jag har provat hemma i Sverige. Varför vet jag inte.

Kvickrot och knölklocka... Har ingen aning om vad det är för nåt. Får kolla upp det när vi en gång i framtiden förhoppningsvis har en trädgård och inte bara en terass... :-)

Miss Gillette sa...

Kvickrot är sånt där gräs som är lite kralligare. Knölklocka är som namnet antyder en klockblomma, men den är ond ond ond och försökar sig på alla upptänkliga sätt. Den går icke att bli av med. Vi har den överallt. Ju mer man försöker ta bort den, desto mer förmerar den sig. Måste vara den som gett upphov til myten om Medusa. Med flera. Du lär få höra mer om eländet från mitt håll i sommar...