tisdag 8 april 2008

Väder och recept

Vädret är ett kärt samtalsämne. Har man inget annat att prata om kan man prata om vädret. Och eftersom jag egentligen inte har något direkt att skriva om, så kör jag igång dagens anteckning med en notis om vädret, det vardagliga vädret, det man inte blir klok på så här i månaden som bär namnet april.


I Paris snöade det i går, här i Valencia var det grått och temperaturen kröp ner under +20, ja, jag fick till och med några regndroppar på mig. På väderlekskartan i går sa de att det skulle bli dåligt väder veckan ut. Det regnade över hela Spanien, det såg jag tydligt. Men inte här, inte på kusten. Och mycket riktigt, i dag var det fina vädret tillbaka. Kvällspromenaden gicks bland ljumma vindar från gråa skyar, men hela dagen sken solen över El Saler och Valencia. Det är fortfarande varmt så jag antar att det blir något liknande i morgon. Jag hoppas att värmen är här för att stanna. På lördag har jag vänner från kalla Sverige som kommer på besök och jag önskar för deras skull att vädergudarna är på gott humör och skänker sol och värme under hela deras besök.

Sen raskt över till gubbar, jordgubbar. Var på stora matvarubutiken C i går och gick förbi jordgubbshavet de hade lagt upp. Det doftade jordgubbar lång väg, jag kunde bara inte motstå det. Det fick bära eller brista. Det bar. Vilka gubbar! Söta, fulla med smak och inte en enda som var dålig. Dotra har samma faiblesse för jordgubbar som hon har för parmesan, apelsin, ost i största allmänhet, mat i största allmänhet...så ni förstår att ljudvolymen är hög när hon ser att jag tar fram gubbarna och börja skära upp dem.

Och apropå mat så svängde jag i dag ihop en tiominutersrätt och då tänkte jag direkt på vännen N i Mexiko som stannar längst så länge i ett kök. Men det gäller att man har en induktionsspis, eller vad de nu heter, så att pastavattnet kokar upp ohyggligt fort. Det är faktiskt helt otroligt vad fort det går. Nästan så att man undrar om det är skadligt på något sätt. Man vet aldrig...
I alla fall, här kommer receptet:

För 2,5 personer:
7 nävar pasta penne (3 nävar pasta/portion brukar vara lagom och eftersom dotra är en knapp halv så fick det bli 7)

Sås:
1 liten gul lök
1-2 stora vitlöksklyftor
1 paket bacon skuren i bitar
5-6 stora champinjoner, skivade
ca 1 dl matlagningsgrädde
ca 1 dl crème fraîche
några bitar raclette-ost
herbes de provence
salt
peppar

Fräs lök och vitlök. Skicka sen ner bacon och champinjoner. Låt det fräsa ihop ett tag. Häll ner matlagningsgrädde, crème fraîche och ost. Släng i en rejäl näve örtkryddor och salta och peppra efter behag. Voilà! Klart att servera med färskriven parmesan.

Det här tog mig inte mer än tio minuter att göra, och det inklusive hackning av saker. Jag tog tiden för dotra satt i sin stol och var hungrig. Det är förvisso ingen smalmat, men ibland kan det behövas en dos lite fetare mat. Särskilt efter en vecka i Alperna. :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter onekligen smarrigt men tyvärr är maken inte särskilt mycket för (läs: äter inte ens under pistolhot) just svamp och vitlök, så det får bli nån annan variant :D
Välkommen tillbaka till värmen. I dag var det över +30 i uterummet för det var solsken! Hunden är nyklippt och vi trivs i värme så vi bara njöt.

Balance sa...

Åh, men svamp och vitlök byts raskt ut mot någon annan grönsak, t.ex. zucchini eller paprika. Det viktiga är att ha 50/50 grädde och creme fraiche. Och sen osten förstås. Mmmums.

När jag väl kommer upp och hälsar på är det sommar och då lär det väl vara 50 grader i uterummet... ;-)

Nina sa...

Välkommen tillbaka från pisterna, du tappra ;-) Alperna är verkligen otroligt vackra, men alldeles för kalla för min smak.
Kanske för att jag är ett eldtecken?

Är du säker på att receptet bara tar 10 minuter? Annars blir jag helt desperat, släpper allt och rusar skrikande ut ur köket, det vet du ;-)
Jag ska snarast prova det. Det låter vansinnigt gott, gärna med
dubelt så mycket svamp och vitlök.
Smaken är delad...

Kramar

Nina sa...

Psst... Jättefina kort. Har du tagit dem själv?

Kram

Balance sa...

Nina: Ja, det tog inte mer än 10 minuter. Under tiden som vattnet kokar upp hackas allt och fräses. När såsen är klar är pastan klar och vice versa.

Ja, bilderna har jag tagit. Tack för berömmet! Jag lyckas inte lägga upp några bilder från nätet så jag lägger upp de jag tar med min ständiga följeslagare, min Olympus, orange och liten och smidig.