måndag 21 april 2008

Så!

Satte igång tvättmaskinen i morse. Jag hade förberett den och lagt i sånadäringa bra lappar som gör att om i fall att man har lagt i kläder som kanske färgar av sig, ja, då suger de upp färgen i stället för kläderna. Jag hade lagt i två sådana. Det räcker i vanliga fall. När programmet var slut insåg jag att det här inte var något vanligt fall. Sambon, den gode sambon grrrrrr, hade lagt i sin nya vinröda tröja i tvätten. Så får man inte göra. Helt nya kläder måste gå med likadana färger, inte med en maskin allsköns färger och redan tvättade många gånger-kläder. Dotras fina sommarbyxor som hade en vit basfärg har nu en vit basfärg fram och en rosa bak... Och en gul liten handduk har numera ett slags batikmönster i vinrött.

Det här gjorde sambon även i början av vårt samliv. Då bestämde vi att han skulle hålla sig borta från tvätten i möjligaste mån. Jag lovade samtidigt att hålla mig borta från att dammsuga, för det hade han en del synpunkter på. Fair enough - jag är inte bra på att städa, han inte bra på att tvätta. Då gör den som är bäst på det ena det och den andra struntar i det. Den regeln struntade sambon i i går. Och av en för honom lycklig slump har han glömt sin telefon i dag, så jag kan inte ringa och gnälla på honom heller. Tur då att bloggen finns så att jag kan skriva av mig. Så, nu är det gjort. :-)

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Olyckssyster! Du har min fulla sympati: för nån vecka sen missfärgade jag tvätt för första gången i mitt liv. Jo, det är faktiskt sant. En svart sammetskjol hade gömt sig i en pappatröja och hamnade därför i en maskin vittvätt. Som nu är grådasktvätt. Jag blev så bestört så att... så att andra tycker det är fånigt.

Såna där absorptionslappar kände jag inte ens till, har liksom inget behov. Finns de i Sverige?

Snart känner jag att den bloggning om tvätt som jag haft på lut länge kommer att kläckas.

Balance sa...

Den där är inte kul, den är värre än rosvita brallor. Ojojoj, jag förstår att du blev bestört. Tur det var vittvätt ändå, du kan alltid bleka den. Om tid och lust finnes. Men asch, nej, fy, blä! vad trist!

Lapparna finns inte i Sverige, inte vad jag vet. De finns i Frankrike och även här i Spanien. I F heter de "Décolor stop". En lysande uppfinning som funger i 9 fall av 10.