torsdag 24 april 2008

Presidentval

Anne Holts senaste bok Presidentens val fick mig att tumma på mina jobbtider och tvinga mig att släcka för natten trots att jag bara ville fortsätta läsa ända till slutet. Sambon sa i halvvaket tillstånd till mig att släcka "för annars har du inget kvar i morgon." Den var omöjlig att släppa och konspirationsteorin var så fantastiskt genial att jag häpnade. Och givetvis är det högaktuellt nu när USA står inför ett presidentval där chansen finns att nästa president blir en kvinna, precis som i boken.

Jag läser mycket för att inte säga massor. Dessutom ser jag sjukt mycket film i jobbet. Alla olika slags teorier och sammansvärjningar har jag läst eller sett och kan nästan direkt avslöja hur det hela har gått till. Jo, det är sant. Sen tycker jag inte att filmen/boken är sämre för det, det beror helt på hur författarna har lagt upp det och hur språket är. För mig är det en sport att se om jag hade rätt i slutänden. Men det finns vissa guldkorn. Presidentens val är ett sådant. Nu är den utläst och jag ska ägna mig åt inkomstbringande uppgifter. Nästa bok i högen får vänta en dag eller två. De som är kvar i högen är osäkra kort. Nu ska jag suga på den här lite först.

PS. När en liten dröm om att en dag skriva en bok eller ett filmmanus, men när jag läser så klockrena böcker som Holts, ja, då känns den drömmen väldigt, väldigt avlägsen... :-)

Inga kommentarer: