torsdag 31 januari 2008

Klokt

Jag läser en rätt kul bok just nu, Hästkrafter av Lars Mytting. Mycket snack om bilar, reservdelar, livet i en norsk avkrok och Mobilmacken som kämpar för att överleva. Huvudperson är mackägaren Erik, en snubbe på 30+. Han förlorade en dam, "landsvägen tog henne", som Oslo vann. När han sen får en karriärskvinna från Hydro-Texaco efter sig, det ska byggas en ny väg över fjället och en ny mack ska byggas, och hon fastnar i avkroken en kväll och sen blir full och har sex med Erik i hans sunkiga ungkarlslya ovanpå macken, då uttrycker han det så här när han vaknar upp efter natten med henne och med en begynnande baksmälla:
"Det får räcka med den här gången, därför att jag mest av allt är som jag är och därför att hon mest av allt är som hon är, men för en stund sedan var vi det som vi är mindre av, och nu är vi på väg tillbaka."
Right on! Tänk om man hade varit så klok i vissa lägen och insett direkt att det var så det var. Då hade man kanske sluppit några av de gångerna man har varit olyckligt kär...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jädrar i min lilla låda, nu blev hon djup! Och rockan i djupet står för att det "rockar fett" då, eller ;)

Balance sa...

Nja, rockan stod mest för att det kan göra ont som om man blivit stungen av en rocka när man är så där olyckligt kär...men rockar fett passar också på nåt vis. ;-)

Miss Gillette sa...

Jag vet en som det där citatet passar in på. Nej, två. Ska kanske länka en av dem till din blogg.

Balance sa...

miss g: det tycker jag - ju fler man kan rädda från försmädliga missförstånd, desto bättre. ,-)

Balance sa...

Eller förlåt, miss g, jag tror jag missförstod. Citatet _passade ju in_ på dessa personer, det var inget som de behövde _upplysas om_. Jag tar tillbaka det hele. Men länka ändå - det är kul med besök, det vet du. :-)