lördag 26 januari 2008

Såpigt sikte


Dotra är än så länge måttligt intresserad av leksaker, men hon har en del favoriter i sin digra leksakshög. De låter oftast väldigt mycket, som (den på bilden) multimusiksleksaken hon fick av mamy L och papy J (farmor och farfar från Frankrike). De kom även med en pizzagrill till den ömma modern, så blev det tyst på henne. I den kan man göra en massa kul, inte bara pizzor. Man kan göra pajer, toast med getost, chokladkakor... Men i alla fall, såpbubblor är en annan av dotras favorit. I varje fall i hela fem sekunder. Sen tröttnar hon. Kan bero på att jag har ett stort problem: Jag siktar dåligt när jag blåser. Ut kommer på sin höjd en stackars darrig såpbubbla. Sorgligt, inte sant? Sambon blåser jättefina. Stora och små i långa rader. Mamy L också. Och papy J. Och min väninna i B. Men inte jag. Hur 17 kan det vara så svårt? Nu här på morgonen kom jag alltså på det: Taskigt sikte. Och det fick mig att tänka på den gången jag var i djupaste Småland med ett gäng kompisar för väääldigt längesen. Då skulle det skjutas lerduvor. Jag träffade inte en enda, trots att jag siktade så bra. Trodde jag. Jägarvännen tog sig en närmare titt på vad som var fel. Jo, fröken blundade med fel öga! Då kan det bara gå åt skogen. Jag överlämnade geväret till jägarvännen och gick muttrande därifrån. Sen tog det mååånga år innan jag provade igen, på en båt i Öresund när nattklubben jag jobbade på hade personalfest. De andra fiskade, jag sköt för glatta livet. Och blundade med rätt öga.

3 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Vad sköt du på? Och träffade du nånting?

Det vore roligt att sammanföra dig med makens gymnasiekompis Ingenjörn, som hur han än försöker bara inte kan blåsa ut ett ljus. Det är en lika stor fest varje gång han försöker. Och sen är han ju godmodig nog att bjussa på detta sitt säregna handikapp, så man kan skratta med gott samvete. Den revansch han sen tar i sällskapsspelet gummikuk är förkrossande, och det vet han ju.

Balance sa...

Jag sköt lerduvor. Och träffade nästan alla. Fick skjuta massor med gånger bara för att Farbror Lerduva tyckte jag var så duktig.

Eh? Gummikuk? Vad i allra glödhetaste är det???

(Och sen ska jag bli bättre på att korrläsa. Jag hade tappat ett "på" när jag pratade om båten. Ack, ack, ack)

Miss Gillette sa...

Gummikuk är en variant på gin rummy som egentligen heter rummy cube och spelas med brickor istället för kort. Det är hur kuk, förlåt kul, som helst.

Min korrläsning är inte heller nåt vidare, som du ser.