söndag 27 januari 2008

Bryggsöndag

Goede Wil

Sol. Blått hav. Blå himmel. Vänner. Grill. Lammkotletter. Couscous. Amarone. Rioja. Banan- och chokladkaka. Gungande brygga. Det är söndag i Gandia. I slutet av januari. Svensk vinter känns avlägsen. Y:s båt ”Goede Wil”, så fin, så vacker, så stadig. J-Y:s båt lika vacker, smäckrare, gjord för fart. Tiden går långsamt. Skönt. Dotra trivs som fisken i vattnet. Folk! Andra än mamma och pappa. Tiden tickar dock på. Solen försvinner. Det blir genast kyligare. Klockan är halv sex. Dags att åka hem. Det tar en timme. Bada dotra. Skriva lite. Fixa mat. Ta ett glas vin. Greppa boken och hopp i säng. Jo, livet är rätt skönt.

Här följer receptet på favvokakan:

Banan- och chokladkaka

Ugn: 75 grader

Tid: 30-40 min (beroende på ugn)

75 g smör

1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker eller 1 skrapad vaniljstång

2 msk mjölk

2 ägg

2 bananer

75-100 g mörk choklad 70 %

2,5 dl mjöl

1 tsk bakpulver

Smält smöret. Låt svalna. Mosa bananerna. Hacka chokladen. Blanda smör, socker, mjölk, vaniljsocker. För hand, behövs ingen elvisp här inte. Separera gulorna från vitorna. Blanda i äggulor, bananmos, choklad, mjöl och bakpulver. Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i smeten. Häll upp i form och grädda. Mumsfilibabba! Beroendeframkallande.

6 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Vacker prosapoesi! Man vill vara med. Stockholm: snålblåst. Men sol. Hur kan man glömma packa trosor? Det är vardagsedge.

Balance sa...

Trots att de nämndes i ditt inlägg i dag så glömde du dem alltså? Tur att du är i El Stoccolmo, där finns det trosor må du tro. ;-) Men undvik PUB - gasläcka där i dag såg jag.

Anonym sa...

Oooh, det lät härligt! Barfota, jo jag tackar = sommar för mig. Men jag måste ändå skryta med att det redan blir över 20 grader varmt i vårt nya uterum, när solen ligger på. Sitter där med min kaffekopp och se vovven leka i trädgården.

Balance sa...

Åh, är det färdigt?! Skicka bilder så att jag får se underverket! Eller så får jag ta en runda i sommar och kolla in det med egna ögon. Också, menar jag, inte eller. ;-)

Miss Gillette sa...

Visst, fast jag höll ju på att glömma hela alltet ända till halv sex på söndan. Då var det bara Åhléns som var öppet. Så det blev ett par nödbrallor där. Men på måndan, på väg till tåget, hittade jag -- basåba -- en helt suverän underklädaffär precis i början av Götgatsbacken. Där fick jag en massa fina saker av min snälla man och nu känner jag mig jätteraffig.

Balance sa...

Härligt! Din man har förstått ett och annat. ;-)