tisdag 6 januari 2009

Here we go again

Inför slutet av 2008 drog vi norröver till Sälen. Vi drog några timmar efter ett frackbröllop och resan var lååång... Väl framme möttes vi av KYLA. Utanför vårt lägenhetsfönster stod det -22 grader konstant hela veckan. Dotra tyckte att det var ett jäkla påhitt att ta ut henne i den kylan och stod mest bara still med de stooora tårarna rullandes nedför kinderna. Vi var barmhärtiga och lät henne få gå in igen. Pulkan fick vi leka med själva. Det enda hon till slut dristade sig till var att låta nyvunne nallebjörnen Kalle, efter Kalle som äger Harry's i Lindvallen och som gav henne den, och boken hon fått av "tata Mulle" åka i pulkan medan hon drog den några meter.


Vi, hennes ömma föräldrar, nosade dock upp en barnstuga som var villiga att ta hand om en liten tjej som inte ens fyllt två år, trots att rekommenderad ålder var 3 år. Tack, Pernilla på barnstugan i Kläppen! Där fick hon vara två timmar på morgonen under tre dagar, medan vi roade oss i backarna. Vilken lycka! Och sista dagen fick hon hänga med "tata Mulle"* inne i värmen i deras stuga medan vi halkade runt längdåkningsspåret med fåniga flin. Fantastiskt härligt! Men som sagt, det var förbenat kallt, men med ansiktsmask och hjälm blev det inte så tokigt ändå.


Men jag får väl erkänna att jag gärna hade velat vara en liten maskot på min mors resa som hon gör just nu i norra Thailand... Det hade varit skönt med lite värme. Men man gör sina val - vi valde Sälen och kylan, hon valde Thailand och värmen. Rätt på olika sätt, helt enkelt.

Och nyåret kom och nu är det 2009. Nya friska tag. Nyårslöftet är samma som de senaste 6 åren: Att sätta in fakturor och andra viktiga papper som hör firman till i pärm en gång i veckan så att jag slipper det veckan innan jag ska träffa min revisor... Jag har inte lyckats hålla det en enda gång.

* "Tata Mulle" är min absolut bästa vän sen lääänge tillbaka. Dotras extramoster, helt enkelt. Därav "tata".

3 kommentarer:

Liz1e sa...

With all due respect, men jag hade nog hängt på med den lilla. Eller den stora där borta i värmen för all del. Kloka kvinnor båda två. Du ser rätt kul ut med mask:D

Trixie sa...

Det enda hon till slut dristade sig till var att låta nyvunne nallebjörnen Kalle, efter Kalle som äger Harry's i Lindvallen och som gav henne den, och boken hon fått av "tata Mulle" åka i pulkan medan hon drog den några meter.
Hallå där, andningsuppehåll tack. Stackars tös ;-) ;-)

Balance sa...

Liz1e: Lite kyla en timme eller två gör att man vaknar, men jag förstår 2-åringen i allra högsta grad. Men hon ska inte tro att hon kommer undan snön, inte med de två föräldrarna hon har förärats med. ;-)

Trixie: Inget synd om henne - hon kan inte läsa än. ;-)