fredag 23 januari 2009

Analogt funkar

I väntan på att en digital systemkamera ska inhandlas nästa århundrade så klickar vi vidare med min gamla analoga systemkamera anno 1997. Det är min gamla vapendragare. Många roliga foton har tagits med den på ett gäng olika platser. Nu har vi den till att laborera med svartvit film. Egentligen skulle vi ju ha ett mörkrum och framkalla bilderna själva, men nu har vi inte det och får därför framkalla dem för en ganska stor penning på en av fotoinrättningarna i stan. Det positiva med det är dock att man får bilderna på en cd också. Det var en glad överraskning. Nu kan vi trixa med dem i datorn också. Det är kul. Värd varenda krona till slut var den där framkallningen.

Dotra med choklad om munnen i julas.
Det är det negativa med analogt:
man får inte bilderna direkt...
Men hon har inte förändrats så mycket
på de här senaste veckorna... :-)

5 kommentarer:

Trixie sa...

Du får mig nästan att gråta. Min gamla Nikon från 73 har tappat sin tidsmekanism. Måste fixa. Ska ha dessutom ett eget mörkrum för svartvitt innan jag dör...

Liz1e sa...

skaffade inte digitalkamera förrän 2005, men nu förstår jag inte hur man klarade sig utan... och visst blir bilder i svartvitt förnämliga med gamla hederliga vapendragare:)

Balance sa...

Trixie: Fixa fort! Och mörkrum likaså. Sen lära mig. Ja?

Liz1e: Lustigt, min första, och hittills ända, digitalkamera skaffade jag ännu senare, nämligen 2006 på Kastrup på väg på skidsemester. Den börjar tappa stinget nu, eller så är det alla bra bilder jag ser brorsan göra med sin Nikon D60 som gör att jag inte är nöjd alls längre. Men behändig är den, det är den.

Anonym sa...

Fullständigt underbar bild!! Men passa för all del på att köpa framkallningsutrustning och förstoringsapparat nu, meden det fortfarande kan finnas på Blocket till vettiga priser. Snart kommer det nån retrovåg och då blir de "antikviteter" och skitdyra igen! Tror i alla fall att allt som har med analogt foto är rätt billigt just nu, när alla "goes digital". Jag minns doften från alla vätskorna och det ljumma röda ljuset i mörkrummet på 60-talet! Tiden liksom bara försvinner när man står och framkallar, det är en märklig upplevelse.

Balance sa...

Ute...: När vi får större hus än två rum och kök, då jäklar i det tänkte jag fixa ett mörkrum. Tyvärr kanske det dröjer ett tag. Men bara det inte hinner bli hippt innan... :-)