lördag 10 januari 2009

grått och galet tråkigt

Lördag. Malmö stad. Grått. Utsikt: Kronprinsens sidohus betongfasad. Upplyftande? Nej. I datorn: Ett intervjuprogram där Nigella Lawson är gäst. Hon är trevlig. Intervjuaren sådär. Manus stämmer inte alls. Upplyftande? Nej. Sambon ute med hunden. Mors hund. Tio månader. Lyssnar inte mycket. Rädd för dammsugaren. Rädd för vatten om hon inte bottnar. Går helst inte uppför smala trappor. Upplyft? Kan hon glömma - hon har fyra ben att pallra sig uppför trappan med. Hon kommer så småningom. Det är ju läskigt att vara ensam. Men söt är hon. Svart som natten.

Sommar. Falkenberg. Båtviken.

Veckan som gick var bra, men torsdagen tung. Begravning för en väldigt nära vän till familjen. Hon blev bara 57 år. Dottern hennes stark. Ställde sig upp och sjöng tre sånger i kyrkan för sin mor. Jag grät floder. Vi saknar dig, Annika! Massor! Vi ses i Nangijala. Jag följer tonerna av dina Evert Taube-sånger du gillade att sjunga (skråla). Du sjunger dem säkert med min far och i händerna har ni varsitt gott glas vin. Kanske en Saint Emilion? Jag tar med en flaska, för er är säkert slut redan. Men det dröjer. Länge. Tänker inte lämna dotra och sambon än på ett tag. Hoppas jag. Peppar, peppar...

Här får du, kusin vitamin.

Om solen lyste skulle en lördag som denna kännas lättare. Men samtidigt måste jag jobba i dag, så det kvittar lite för egen del för ut kommer jag inte ändå. Men något som hjälper är kärlek och närhet, så här kommer mitt recept för en grå och galet tråkig lördag: Kramar i massor, pussar likaså, bakning av en chokladkaka att ha med sig till vännen O i kväll, mycket skratt, mycket läsning av allehanda böcker på allehanda språk för dotra (jo, jag får ta lite pauser ibland) och bara den underbara känslan av att leva. Vad gör lite grått väder - solen visar sig tids nog. :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej söta! Sänder massor med kramar och pussar till dig//Jenny

Balance sa...

Tack, underbara du! Puss tillbaka

Trixie sa...

Här kommer ett gäng distanspussar och kramar från oss också!
Triklas