torsdag 22 januari 2009

Jakten på mat utan E...

Jag fick i min hand i julas boken "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson, där fusket med maten vi stoppar i oss avslöjas. En mycket bra bok, tänkvärd på alla sätt och vis. Min lättmajonnäs jag hade köpt en gång för hundra år åkte ut, så även de lättcreme fraiche jag hade. Nu är det fullfett som gäller. Nyttigare. Inga tillsatser. Och för första gången i mitt liv har jag Bregott i kylen, enda smöret utan tillsatser. Med i boken är hela listan av E-medel. Ni vet, såna där siffergrejer som står med i innehållsförteckningen. Det är färgämnen och konserveringsämnen och fan vet allt. Ett av de mest vanliga konserveringsmedlen är E250, natriumnitrit, ett annat E251, natriumnitrat, och om dem står det: "Omdiskuterat ämne med cancereffekt i vissa djurförsök." Gulp! Vill jag äta det? Nej! Vill jag ge det till dotra? Nej!

Jag begav mig ut på jakt efter leverpastej utan E250 och ost utan E251, men det var inte det enklaste. Leverpastej hittade jag till slut en och det är en dansk, Tulip, deras ekologiska baconleverpastej. Supergod! Och utan konserveringsmedel. När det gäller ost får man leta kravmärkta ostar, vilka är en försvinnande liten del av ostutbudet. Jag tänkte i min enfald att stadens stolthet när det gäller ostar, Möllans Ost, skulle veta råd och ha minst ett par stycken att välja mellan. Tji fick jag. De hade ingen kravmärkt och när jag sedan frågade om de visste vilken av deras hårdostar som hade minst antal konserveringsmedel i sig (många innehåller nämligen tre olika, alla med olika biverkningsrisker), då hade de ingen aning för "så detaljerade innehållsförteckningar får vi inte från leverantörerna", men de skulle ta reda på det och ringa mig. Nu har de gjort det. Ringt alltså. För tagit reda på det gjorde de inte. Deras råd till mig var att ringa mejerierna. End of story från deras håll helt enkelt. För dem var jag bara en jobbig kund, kändes det som. Den kravmärkta osten hittade jag senare i Hemköps ostdisk, en Arla-ost, herrgård, 28 %.

För er som vill ha E-information, livsmedelsinformation, säsongsguide när det gäller frukt och grönsaker, gå till Äkta vara:s hemsida.
Skaffa gärna boken och ha hemma att slå upp i. Ta en extra koll på innehållsförteckningarna på det ni köper - ju kortare, desto bättre. Det tar lite längre tid att handla i början, men när man väl har lärt sig vilka produkter som är mest naturliga går det som en dans. Tyvärr går det inte alltid att undvika tillsatserna helt, men man behöver kanske inte stoppa i sig övermycket mängder av en ost som innehåller E202, E232 och E251... Bättre då att betala någon krona mer och få en kravmärkt ost utan några tillsatser. Kanske redan för sent för mig, min kropp är redan full med tillsatser, men dotra kan ju få en ärlig chans att slippa dem så mycket det går.

Vi ska förhoppningsvis snart till Frankrike. Då ska jag botanisera i deras matvaruaffärer för att se vad man kan få ihop när det gäller produkter utan tillsatser...

10 kommentarer:

Liz1e sa...

fransoserna är ju garanterat bättre på bröd i alla fall!!! har du kollat allt E-relaterat i våra svenska bröd med flera veckors hållbarhet? pew!!

Trixie sa...

Välkommen till fullfettsklubben! Här är en som aldrig lämnat den.
En gång hittade jag bambufibrer i innehållsförteckningen till en leverpastej?! Bambufibrer. Halleda.

Balance sa...

Liz1e: Ja, när det gäller bröd i boulangeriet är de mästare, men i "bröd"-hyllan i matvaruaffärerna är de lika kassa som i Sverige om inte värre. De enda bröd vi köper i affären är lingongrova och ibland polarbröd. allt annat går bort. Resten inhandlas hos systrar och bröder. Mumsbröd!

Trixie: Tack för välkomnandet! Jag ämnar stanna i klubben livet ut.
Hur i hela världen hade bambufiber hamnat i leverpastejen??? One can wonder...

Hervé Pauline sa...

Bon effectivement je comprend rien, va falloir mettre un peu plus de photos .... en tout cas ça fait plaisir de voir votre petite poulette, elle est trop mignonne, elle me parrait grande par rapport à Manon ... Vivement qu'on se vois "en vrai" , quand est ce que vous rentrez en France ??? Grosses bises

Balance sa...

HervéPauline: He he. Je vais mettre un peu plus de photo, mais les derniers deux postes était sur des choses qui m'ennerve en Suède... Tu as était voir aussi l'autre blog qui est en anglais? J'ai mis une nouvelle photo là hièr sur la pétite, qui, effectivement, commence d'être grande... 2 ans déjà...
J'espère qu'on puisse se voir très bientôt. On va en France mercredi, mais seulement pour 2 semaines. Mais cette été on doit se voir, c'est sur. :-) Grosses bises

Anonym sa...

Du kan inte låta MO komma undan med det. Insändare är vad jag ser framför mig. Så kasst att inte ens försöka ta reda på det. Sätt även en lapp på deras fönster och dörrar som det står "vilket E vill du ha idag, nu när du ändå betalar så mycket? Möllans ost vet besked!""

Måns

Balance sa...

Måns: Ja, visst var det dåligt? Jag är fortfarande i något som kan likna chocktillstånd. Tror inte att jag tänker handla där mer, de ostar jag vill ha, däribland Raclette, finns på andra ställen. Så himla underlig inställning att inte ens försöka ta reda på det. När man köper en ost över disk på Hemköp får man innehållsförteckningen också, men inte på en av de få ostaffärerna som finns i stan. Mycket märkligt.

Jon sa...

Trouver un peu de francais sur un blogue suédois fait plaisir. Toutefois, un peu de grammaire ne ferait pas de mal...

Balance sa...

Jon: Ha ha, tu as bien raison, mais il faut faire avec, hein? Je suis suédoise et ma grammaire sera toujours un peu...discutable, on peut dire. ;-))

Sofie sa...

Har en fundering på den där baconleverpastejen..
Min son ÄLSKAR leverpastej, och äter det gärna varje dag om han får. Snubblade in på en sida på fb där nån skrivit en tråd om just E???? och känner såklart extrema skuldkänslor över att han fått trycka i sig det där lite hursom, närsom..

Iaf, min fundering (och fråga) är; innehåller inte den mer salt? Salt är ju inte heller bra tänker jag ..