torsdag 31 juli 2008

Vinosolnedgång

Häromkvällen fick bästisen J och jag samma tanke ungefär samtidigt. Hon slog mig dock, för när jag reste mig och gick in från terrassen för att ringa henne låg det redan ett sms och väntade i min telefon med texten: "Sugen på öl i kväll?". Frågan var rätt och kom vid exakt rätt tillfälle. Svärmor skulle lämna staden och vårt hem och sen var jag redo för att UMGÅS.

Partners in crime: J och V

Vid åttasnåret kom så J och en annan vän, V, och hämtade upp mig. Siktet var inställt på Västra hamnen och solnedgången över Öresund och bron. Med oss hade vi vitt vin på PET-flaska visst är det klass? ;-) Vi hade även vatten och chips med oss. Här visade det sig att om V är med får man vara snabb med att hugga in på chipsen, för hon slukar dem som om hon inte hade sett chips på flera år och dessutom var på svältgränsen.

Vissa dagar har de solnedgångskonsert där, längst ute på "Titanic"-bryggan, som jag kallar den. Det är en avsats där de har en utstickare som typ på fören på en båt. Ja, ni vet. Den här kvällen hade de det inte, men vi slog oss ner på den solvarma stentrappan och hade Köpenhamn och bron framför oss.

Finns inga ord för solnedgångar i den här klassen
(däremot bättre kameror...)

Solen var på väg ner och skateboardåkare hittade på en ny rolig grej: Att ta fart och göra hopp rakt ut i vattnet MED brädan. J sa: "Vilken tur att P inte är med (P är sonen, nio år och skejtare). Då hade han tyckt att det var urhäftigt och skulle vilja prova." Vi skänkte en tacksam tanke till det, för någon P som åker rakt ut i vattnet vid stenar med sin skateboard är ingen dröm, vare sig för föräldrarna eller "extrafamiljs"-medlemmar. Men det såg så kul ut att vi gärna hade provat det, trots att mina skateboardskunskaper inte är något att skylta med överhuvudtaget.

När vinet var slut, vi var slutpratade och solen hade gått ner, packade vi ihop. lämnade vännerna M och P på trappan de satt med rött vin i låda och hade flashiga vinplastglas, som motvikt då till vår PET-flaska och IKEA-plastglas och traskade hemåt. Ännu en fantastisk kväll i detta ljuvliga sommar-Malmö.

Även Malmö sina yachter har...

1 kommentar:

Liz1e sa...

äsch, vad är väl en bal på slottet?:)