onsdag 16 juli 2008

Sammanfattningsvis

Massor med dagar har gått. Vi har haft besök från England i form av engelskt/nya zeeländskt par. Mycket trevligt. Lite idéer poppade upp där... De anlände sent torsdag kväll, eller natt får man nog säga - klockan var midnatt när jag sladdade in på den regnvåta asfalten framför vår fina, gula flygplats bland de skånska åkrarna.

Ny bäddsoffa modell enkel och billig
från vår svenska möbeljätte
blev finfinemangt. Dotra hjälper far sätta ihop den.
Viktigt att det blir rätt...

Fredagskvällen var grillkväll. Sambon var grillmästare...vilket resulterade i kolsvarta korvar. Engelskan och jag förundrades, där vi stod och fixade och slängde ihop grejer i köket, över hur många MÄN det går åt för att grilla. Där stod fyra-fem stycken, alla med en öl i handen, och övervakade korvarna som skulle grillas. Inte blev de mindre svarta för det.. Ett hårt jobb, men någon måste göra det... Vända, lyfta, kika, peta, vända, lyfta, kika, peta... De måste ha fått träningsvärk av allt slit. Ack, ack... Men regngudarna var med oss. Vi hade uppehåll hela kvällen och stämningen var fantastisk hög. Barnen hade hur kul som helst och de vuxna också. När vi väl bestämde oss för att packa ihop från innegården, då började det att regna. Ingen ville dock gå hem, så alla trängde in sig i vårt minimala kök. Värdinnan gick och la sig halv två, sista gästen gick vid fyra-femtiden... En ofantligt lyckad och trevlig kväll!

Lördagen skulle vi ha åkt till Köpenhamn, men jag bara vägrade att åka med två lik och ett trött barn. L och K fick åka själva på måndagen i stället.

Istället för Köpenhamn: en tur ner till
fiskehoddorna. På vägen passeras Mölleplatsen.

Söndagen fick jag mig ett lyckopiller som hette duga: "Mamma Mia", säger jag bara! Se den! Jag formligen älskar musikaler och biofilmer, så kombinationen var ju en femma bara det. Sen att Meryl Streep var med, Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård, Colin Firth, Julie Walters etc etc, gjorde ju knappast det hela sämre. Jag skrattade, grät, skrattade och sjöng. Underbart! Den måste jag se igen på bio OCH se den på teatern också. Varför har jag inte gjort det tidigare??? Eh, kanske för att jag har befunnit mig i "Madre Mia"-landet....

Måndag gick jag in i jobbdimman igen. Tisdagen likaså, förutom ett besök i Vanstad en mil utanför Sjöbo. Goda vännen P från Elstocolmo var på besök på familjestället och hade ingen bil så då puttrade dotra, E och jag dit för en eftermiddag i trädgården, omgivna av åkrar och med ett stort fat kanelbullar framför oss. Sen in i jobbdimman igen...

...men nu har jag kommit ur den, filerna är skickade och datorn ska alldeles snart stängas av. Sen bär det av till Simris*, till goda vännerna M och S och deras lillprins W för grillning och övernattning.

*Japp, Simris, inte Simrishamn. Simris ligger strax före Simrishamn. Om ni ville veta... :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som en av alla dessa tappra män med grillöl i handen så måste jag säga att vi nog gjorde ett ganska bra jobb........

Tack för en väldigt trevlig kväll, dagen efter mådde jag av någon konstig anledning inte alls lika bra, kanske dålig sallad???

Miss Gillette sa...

*skrattar* På tal om grillgubbar dårå:

http://www.danemanuelsson.se/humorbil/grillgubbar.jpg

Balance sa...

Max: *harkel* jo *harkel* det måste ha varit salladen... hehe

Miss Gillette: lysande bild! Såna gubbar måste jag ha - de kan knappast vara sämre än de som var grillgubbar på vårt kalajs... ;-)