tisdag 7 oktober 2008

Good deal long gone

I dag tackade jag nej till att göra ett klipp. Det kan jag "tacka" världsekonomin för. Klippet var att köpa grannlägenheten, en trea, för ca 300 000 mindre än vad den egentligen är värd. Kruxet är bara att jag är både köpare och säljare, d.v.s. jag måste bli av med min lägenhet, en tvåa, och det är för närvarande inte det lättaste. Allt rasar och räntan går upp. Tjohej! Kul nästan jämnt. Och med två osäkra inkomster, så var det inte läge att gå upp ca 2 000 kronor i boendekostnader per månad.

Här är mössan.
Och dotra.

Jag har tänkt över det noga. Ägarna till lägenheten tog sin tid att ge ett svar på budet jag gav förra måndagen och under veckan som gick har läget i världsekonomin knappast förbättrats, snarare tvärtom, trots hjälppaket från olika staters regeringar. Så när ägaren äntligen ringde i dag, sa jag: "Tack, men nej tack." Tipsade dock om goda vännerna J och R som med lille E bor i en hyreslägenhet på femte våningen utan hiss... Lille E är en snart ettårig kille som är lika stor som dotra, så ni kan tänka er hur kul det är att kånka honom upp och ner flera gånger per dag... Nu håller jag tummarna för att de kommer överens och att jag får J och R som grannar. Kan ju i så fall inte bli bättre, eftersom J och jag har en liten syateljé ihop här i mitt vardagsrum. Vi gör mössor, fodrade med fleece. När vi har några stycken klara - än så länge är bara en klar och den har dotra (se bild) - lägger jag upp bilder på dem. Kanske finns några hugade spekulanter där ute, både stora och små. Vantar är också på gång. Tumvantar fodrade med fleece.
Här är mössan igen.
Och dotra.

Jag tänker dock inte gräma mig för det missade klippet, för jag är övertygad om att det kommer att visa sig att det var helt rätt beslut. Om ett tag dyker det upp något annat, mycket bättre. Of course - livet är ju sånt. :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Vännen, helt rätt beslut! Sitta med en massa lån när man har ojämna inkomster är inte att rekommendera.

Tjusiga mössor, där har du kanske din framtida sysselsättning.

Balance sa...

Vad skönt att du tycker det du med! Och mössorna är supersköna. Fixar en Himmelsblå till dig senare. Kanske en till Johan också, så att ni blir finfina där på nya stadion. ;-)

Anonym sa...

nej, just nu önskar man att man satt i hyrd bostad men med en bunke pengar att sätta i en billig lägenhet i sta'n.
Av mössorna beställer vi en ceriseröd och en med StarWars-motiv:)

Trixie sa...

Förmodligen ett riktigt klokt beslut dessa dagar.
Vill ni se hur man bor trångt? Välkommen hem till oss!
Fina mössor ser det ut att bli!

Anonym sa...

"Det blir som det ska bli" har varit mitt motto i många, många år. Det bara är så. Jag har massor av exempel, om du vill höra nån gång. :) Det har i stort sett alltid visat sig att om nåt går åt fanders, så beror det på att nåt bättre väntar längre fram. Har även lärt ungarna detta, och det funkar för dem med.

Balance sa...

Liz1e: Mössorna kommer, men jag kan inte lova när... Nu är jag ju i Frankrike i 5 veckor, men därefter sätter produktionen igång.

Trixie: Ni bor väl hos dig? Då vet jag. :-)

Uterummet: Precis så har min mor alltid sagt också. Mycket bra motto.
Det var inte meningen - något bättre väntar.