söndag 19 oktober 2008

Ett liv i sus och dus

Väcktes med frukost på sängen. Varm choklad, tre rostade mackor med marmelad (hallon, förstås) och tre värmeljus som brann. Dotra kröp upp bredvid, slängde min present vid fotänden på vägen upp och snodde åt sig en av mackorna. Chokladen gick dock inte hem, hennes far fick äta den biten som hon hade doppat i den. Varm av kärlek drack och åt jag och öppnade mina paket: Örhängen, halsband och en mysig kofta från sambon och en parfym från svärmor. Underbart! Traskade sen ner till köksbordet, där croissanter och te inmundigades. Alltid croissanter på söndagar när vi är i Frankrike, där vi är nu för er som inte visste det. Sedan en morgonpromenad med galna hunden och dotra, i skogen där gevärskulorna ven om skallen. Jorå, det är jakt och då är allt lovligt byte. Nu var det väl inte riktigt så illa, men nära var de. Jag tror de jagar vildsvin, fågel och hjort här i skogarna. Sedan hem igen där internet fungerade igen. God lunch gjord av sambon: Pilgrimsmusslor det är säsong här nu med ris och sallad. Mumsfilibabba! En liten powernap och sen några amuses geule den söta sorten: hallon, choklad, grädde... Nu sitter jag vid datorn och jobbar och i kväll stundar restaurangbesök med goda vänner. Tror jag ska ta ankan...

Livet är inte alls illa. Det gör inget att toans spolanordning inte fungerar och man måste hälla i vatten som man hämtar från brunnen och att toan är inhyst i ett litet trähus som står på innergården, att ugnen är fullständigt livsfarlig och sönderrostad och att vardagsrummet och ingången är samma rum. När kärleken och livet är bra, då kan man bo var som helst och allt blir ett liv i sus och dus. :-)

4 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Grattis! Både på födelsedagen och till ditt liv i sus och dus :)

Balance sa...

Tack tack! :-)

Anonym sa...

Grattis här med ;)

Trixie sa...

Jävlar vad hungrig jag blir....