tisdag 23 september 2008

Grundlurad!

Jag är grundlurad. Helt och hållet grundlurad. Här har jag ett tag nu trott att det är BRA för kroppen att man i stället för vanligt vitt socker tar fruktsocker när man tillagar efterrätter eller bakverk. Icke! I dag presenterades en amerikansk studie där man har visat att fruktos snabbare ombildas till fett i kroppen än vanligt socker. Jamenva...?! Vem ska man tro på egentligen? Nu väljer jag att tro på mig själv - jag återgår till vanligt socker men håller mig så mycket jag kan till råsocker. Fruktsockret får fara och flyga! Så kan jag med gott samvete fortsätta baka muffins och kanelbullar... ;-)

Spana in den här sötnosen.
Tror ni hon blev salig när hon fick syn på glassen?

Modern hade inte mycket att sätta emot -
vi var bortbjudna och värdinnan bjöd på glass till barnen.
Och ärligt talat, dotras min var värd alla sockerpoäng.

2 kommentarer:

Trixie sa...

Oj, oj, ta det lugnt det kommer snart en undersökning som bevisar motsatsen! Bara vänta och se. Jag är alltid tveksam till undersökningar. Många letar efter ett givet svar... Allting handlar väl om vilken mängd av socker man trycker i sig också. Tror inte ett ögonblick på att jag blir snabbare fet av ett äpple än av en sockerbit. Men det handlar kanske om att man skall ha fruktosen i sin naturliga form, inte extrahera den och använda den i samma utstäckning som raffinerat socker?!

Såg att du gett dig i kast med Vindens skugga. Jag önskar att jag hade den oläst så jag fick ha den upplevelsen igen! Underbart bra fantastisk bok! Ett nutida skönlitterärt mästerverk! Kan inte fatta att jag kunde glömma bort den på min favvolista. Måste genast åtgärda!

Balance sa...

Vindens skugga är väldigt, väldigt bra. Ett fantastiskt fint språk. Synd att jag inte kan läsa den på spanska. Men den svenska översättningen är jättebra.

Och undersökningarna, ja, dom får man leva med och sålla bland dem, så blir det nog bra. :-)