söndag 2 november 2008

Fjantigt fågelpris

Det är dåligt väder här. Väldigt dåligt väder. Det regnar och blåser och är kallt. Atlantkusten när den är som höstigast. Då är det mysigt att vara inne. Vi har dock varit ute i dag. Två gånger till och med. En gång på förmiddagen när det var uppehåll och en på eftermiddagen när busvädret satte igång igen. Turen på förmiddagen var bäst. Då gick dotra och jag till marknaden, köpte blomster och åkte en vända på karusellen alldeles bredvid. På vägen tillbaka passerade vi två köttaffärer i vilka de säljer grillad kyckling. Luktar ljuvligt, men priset får en att baxna. Hemma i Malmö, och säkerligen i övriga Sverige, kostar en hel grillad kyckling runt 40 spänn. Här ligger de runt 10-12 Euro per kilo!!! Och en kyckling väger ju runt ett kilo. Tänk själva - 100 spänn för en grillad kyckling! Det är hårresande! Man kan dock hitta dem för ett något billigare pris på stormarknaderna, men de ligger ändå oftast runt 6-7 Euro. Fjantiga priser, eller hur?

2 kommentarer:

Trixie sa...

I huset jag bor kan man köpa kyckling för 50 kronor. Det vill man inte när man bor "i" den läskiga doften. Det är ytterst sällan som det luktar gott. Dessutom blir i alla fall jag lite fundersam över var köttet kommer ifrån när man kan sälja det så pass billigt. Men 100 pix per kilo låter lite väl mycket åt andra hållet.
ps Nu kommer jag också att hålla koll på Wv, jäkla människa och komma med sådana idéer...;-)

Balance sa...

Men på Hemköp i mitt kvarter i stan (you know where), där kostar en grillad kyckling runt 50 spänn och det tycker jag är skäligt. Mig veterligen är de svenska, de små liven, eller före detta liven, för de brukar inte sälja annat än svenska fågelfän på just den affären. Men givetvis måste detta undersökas å det snaraste, eller så fort jag kommer hem. Jag får återkomma när jag har mer kycklingkött på benen.