söndag 9 november 2008

Vendée Globe I


I dag går startskottet för världsomseglingen för ensamseglare som utgår och landar här i Sables d'Olonne. Regionen heter Vendée och därför heter denna tävling Vendée Globe. Den går av stapeln vart fjärde år och i år är det sjätte gången tävlingen hålls. Rekord i antal deltagare - 30 stycken - och rekord i antal besökare.

Det är sjuuukt mycket folk i den här lilla stan. Butiksägarna har fått en "tredje säsong" - jul, sommar och Vendée Globe. Nu på morgonen klockan 09.00 börjar båtarna åka ut till havs i väntan på startskottet som går klockan 13.02 och redan nu, 07.24, är kajen full med folk som väntar på att få se dem. Vi ska också ut och försöka se båtarna ge sig av, men jag tror inte att vi kommer att se så mycket. Tur då att jag fick en rundvisning av sambon i går på bryggan när den var avstängd för vanliga besökare.

Att ge sig av själv och vara helt själv med havet i en 60-fots båt i ca 3 månader är inget som den här svenskan skulle ha gjort, men så har jag inte den seglingspassionen inom mig. Att jag överhuvudtaget befinner mig i de här kretsarna är ju sambons fel. Men jag måste erkänna att det börjar bli mer och mer fascinerande, och båtarna är riktigt fina, men steget till att bli seglingsbiten är väldigt väldigt långt borta i horisonten. Dotra kan nog bli den som blir det och det blir sambon som får sköta den biten - jag sköter skidbiten.

Sambon är med där ute på båten innan starten och sen ska han hoppa i en Zodiac. Risken finns dock att han får plumsa i vattnet först och simma fram till en Z. Han har jobbat hela natten, kom hem klockan sex och gick en halvtimme senare. Undrar hur han kommer att må senare... Men avslutningsölen i kväll håller honom nog upprätt när både dotra, hennes farfar och jag snusar gott i våra sängar. ;-)

Inga kommentarer: