tisdag 25 november 2008

Filmtips

Sambon och jag var på bio i går kväll. Den sena, efter att dotra lagt sig och snusade så gott hemma hos mormor, eller Mimmi som hon faktiskt kallas av sina barnbarn. Det var det första som kom på det, givetvis. Hon kunde inte säga mormor utan det blev Mimmi och på den vägen är det. Så hädanefter är mormor Mimmi. Mycket gulligare än mormor, dessutom. Det var fantastiskt skönt att få komma ut, inte bara ligga på sofflocket och dumglo på teven, något som jag aldrig annars brukar göra, men eftersom dotra och jag för tillfället bor hos Mimmi då köket där hemma renoveras av sambon så har det blivit så tokigt. Resultat: Myror i benen och panikkänsla av att slösa bort tiden på dumma serier på teve, serier som jag dessutom tillbringar dagar i ända med att översätta... Jag behövde helt enkelt luft och jag behövde få en biodos, något jag inte fått på ett bra tag. Då det inte fanns så mycket på biorepetoaren som inte var svenskt, så stod valet mellan Bonds senaste, Twilight och Burn After Notice. Det fick bli den sistnämnde. Bröderna Coen är favoriter och vi var inte sugna på Bond, trots den übersexige Craig, och dessutom skulle nog sambon inte uppskatta Twilight. Jag ska dock se den - har jag nu slukat alla fyra böckerna så vore det väl själve den om jag inte såg filmen. Ska bara hitta någon att se den med...

Valet visade sig vara helrätt. En lysande film. Brad Pitt gör en något ovanlig roll för att vara han, Clooney har den där halvgalna blicken, Malkovich är lysande och CIA-snubbarna härligt loja. Vad ska jag säga mer än: Se den! Här är trailern som ett litet smakprov.

Inga kommentarer: