söndag 2 oktober 2011

Sommerfugl

Jag gillar verkligen det danska ordet för fjäril. Sommerfugl. Smaka på det. Det känns precis så lätt och graciöst som en fjäril är. Fjäril däremot är jag inte riktigt lika begeistrad i. Som ord, alltså. Fjärilar som insekt älskar jag. Jag älskar att se dem jaga fram och tillbaka över ängar, runt träd och buskar, under och över bilar... Fast inte under kanske. Har aldrig sett dem flyga under en bil, bara över och på sidan om. Miss Sunshine och jag följde två stycken en eftermiddag på gatan bredvid. En vit och en brunblårödorange. De kändes verkligen sommerfugl-aktiga.

Livet här i hålan är väl egentligen varken lätt och graciöst, men det är intressant, kul och fullspäckat. Monsieur jobbar på sitt jobb och på huset. De senaste två veckorna har han jobbat på huset med sin far och de har jobbat på jättebra. Barna och jag hänger ihop och gör en hel massa saker. Miss Sunshine är i skolan fyra dagar i veckan och Miss Starshine på dagis fyra förmiddagar i veckan. Alla trivs. Även jag, hör och häpna. Har funnit mig tillrätta med de vänner jag har hittat och trivs med dem. De är härliga, hjälpsamma, roliga och allmänt bra, om ni förstår vad jag menar. Jag jobbar med det jag alltid jobbar med, men just nu är det stiltje och en kund lät mig förstå att där hade jag inget att hämta eftersom jag inte hade hört av mig på jättelänge till dem och att det stod folk i långa köer efter de jobb som väntas komma om några veckor... Jag svarade då att de ju kunde höra av sig om köerna plötsligt skulle ta slut. Vi får väl se. Annars kanske karriärbytet inte är så långt borta ändå.

Jag har dessutom börjat träna. Jag både löptränar, stavgår och går på "gym Tonic", vilket är förvillande likt "gin tonic" när man säger det på franska. Det är alltså något sådant där aerobicsliknande pass som är oerhört jobbigt och som stärker varenda muskel i mage och rygg. Det här har gett resultat: jag har inte jätteont i ryggen varje dag och en dag vaknade jag helt utan ryggont. Jag var så inne i min träning att jag glömde bort tre små jobb... Jag får verkligen inte göra det fler gånger. Den här gången hade jag tur, allt löste sig, men nästa gång kanske det inte gör det och då får jag verkligen byta karriär.

Jag gör nu som sommerfuglen och fladdrar vidare in i sängen. I morgon ska jag upp med tuppen, eller med maken, det är samma sak - de går upp lika okristligt tidigt. De utnyttjar verkligen dagen, det är en sak som är säker. Och i morgon tänker jag göra likadant, för annars hinner jag inte gå på mitt "gin tonic"-pass.


Kanske ingen sommerfugl men likväl en främmande fågel i Hålan -
Miss Starshine med Nasse på Lilla sjöjungfru-handduken, Elmeer-väskan vid sidan om och Sverigetröjan på sig.

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Skönt att slippa ryggvärk. Jag fick en släng av ont häromdan; det gick över på nåt dygn, men var tillräckligt som påminnelse om vilken tur jag har (måste nog säga tur eftersom jag inte jobbar på det sådär alldeles väldigt) som sluppit undan hittills, och vilket elände det är för dem som dras med konstant värk av olika slag. GT-gympa har jag aldrig hört talas om, men det låter ju mycket bra. Nån sorts core-träning, eller?

En sak till: jag vill också kunna ligga på en filt i sanden vid den här tiden på året ...

Balance sa...

Japp, core-träning plus lite till. Väldigt jobbigt och väldigt bra. Jag känner mig som 25 igen fastän jag snart, alldeles snart, fyller 40.

Och ja, det är faktiskt mysigt att hänga på stranden och svalka sig i vågorna den 2 oktober. Det är ovanligt även här, kan jag påpeka.