söndag 20 maj 2012

raindrops keep fallin' on my head

En glad gubbe i skogen...
Dagen hade samma tema som i går: regn. Regn, regn och åter regn. Och 12 grader. I maj. I Hålan där det ska vara runt 20 grader minst vid den här tiden. Men bönderna är glada och är bönderna glada, då är jag glad. Det blir så jobbigt när de är sura och börjar strejka mot vädret och annat som man kan strejka mot i detta strejkglada land. Nu har det dock inte varit så mycket strejk på ett tag. De samlar sig alla till nästa stora semesterhelg. Tror jag. Eller kanske till jul. Vem vet? De kan liksom inte strejka mot Hollande, för han har inte gjort något än. Just nu går alla mest och väntar på vad han ska göra, vilket som blir hans första drag. Tror jag. Men vad vet jag? Jag kan ju ha alldeles uppåt väggarna fel. Så i stället för att blanda mig i något så trivialt som politik, så återgår jag till min lilla familjs förehavanden.

I dag blev det tennis utomhus i en regnlucka. Jag ger mig den på att ni inte visste att regnluckor finns, men det gör de. Det är helt enkelt en synonym för "regnuppehåll", eller bara "uppehåll" om man så vill. Min tennispartner och väninna har en viss ovana att prata oavbrutet medan vi spelar, så mitt spel kommer nästan aldrig igång. Särskilt jobbigt blir det när hon börjar prata om mat, för då tänds min matlampa direkt och magen börjar kurra inom fem minuter. Tur då att Monsieur och mina små söta fröknar hade fixat lunch som stod på bordet när jag kom hem.

Galen hund i tratt...
Regn, ja. Men det har väl aldrig hindrat en svensk från att gå ut, så på med regnkläder och ut med er, ungar! Japp. Vi hängde på. Regnkläder och allt. Inte Hunden dock. Hon får ju inte. Fem dagar kvar innan hon får jaga kaniner på riktigt och inte bara i drömmen. Promenaden blev i skogen. Vi tänkte att vi skulle få mindre regn på oss där. Vi valde fel skog. En äkta regnskog. I Vendée. Med STOORA droppar. Blöta och kalla åkte vi hem, men vi blev av med en på vägen. Miss Sunshine fick lov att följa med bästisen hem och sova över trots att det är skola i morgon. En som blev glad över det var Miss Starshine, för plöstsligt hade hon tillgång till ALLA leksaker. Lite roar de små, det vill jag lova. I morgon väntar mer regn, förresten. Tror jag ska dansa en soldans nu.

Tre trallande jäntor...dyngsura en dag som denna...



Inga kommentarer: