måndag 9 januari 2012

Om tio minuter ska jag väcka mina änglar. Eller monster. Det beror på dag och humör hos både mor och döttrar. Och det kan skifta snabbt. Mycket hänger på matintag. Miss Sunshine är som sin mor. Får hon inte mat blir hon sur och omedgörlig och kan även gråta en skvätt eftersom det känns som att alla är så orättvisa mot just henne just då, vilket säkert är sant på ett sätt men inte helt korrekt på ett annat. Men det kan man ju inte säga till liten snart femåring som sitter där och gråter för att kompisen har bestämt sig för att retas just då. Även i såna situationer är Miss Sunshine lik sin mor: väldigt tacksam att reta. Hon tar åt sig och blir ledsen, för att inte säga förtvivlad, för minsta lilla. Det här snappas snabbt upp av de som besitter ret-genen, som till exempel Miss Starshine och kompisen E. Jag försöker lära Miss Sunshine att strunta i det, att bara ignorera retstickorna, men det är inte så lätt. Hon lär sig, precis som sin mor, men det kommer att ta tid.

I går råkade vi ut för både för lite mat och en retsticka. Miss Sunshine grät för att E inte ville leka och i stället bara gick omkring och sa att Miss Sunshine inte var hennes kompis längre ni förstår vilken katastrof det är för liten snart femåring som inte har fått mat och som är trött efter en två timmar lång promenad och jag stod nog allt och surade lite i ett hörn, surade för att jag hade en mage som skrek efter mat och den där galette de roi och vin chaud  som var utlovade aldrig serverades. Jag trodde att det skulle bli en fika, men allt drog ut på tiden och plötsligt var klockan sex på kvällen och "fikan" serverades klockan sju... Jag vet inte hur ni har det, men jag blir inte mätt på en kaka och lite varmt vin, jag behöver mat, riktig mat. Det fick vi också en timme senare hemma. Grönsakssoppa, makaroner, ost. Magen nöjd - familjen min nöjd. Men väninnan som bjöd på kakan både lät och såg förvånad ut när jag sa att jag skulle hem och äta. För henne räckte det tydligen med en bit kaka och lite vin. Jag är fortfarande förvånad över det, för att inte säga häpen, men alla är vi ju olika. Nästa gång tar jag dock med mig mer än två päron och en flaska vatten när jag ska på promenad av det åt jag ett halvt päron, andra halvan åts av E, mini det andra päronet och vattnet dracks upp av ett annat barn, inte mina, för ingen av de andra föräldrarna hade med sig någonting att dricka eller tugga på*. Det var ovanligt lite för att vara jag, men jag trodde inte att vi skulle vara ute i två timmar och sen trodde jag inte att vi skulle vänta en timme efter det på att få fikan...

Nu har de där tio minuterna gått och lite till. Dags att väcka sötnosarna. Det är ju måndag och skola och dagis. Och lite drygt en månad kvar tills vi åker hem till Sverige i tre veckor. Nedräkningen har börjat!

*Och här låter jag som världens mest rekorderliga morsa, vilket jag säkert är också när det gäller mat till mina barn och mig själv, men jag tycker allt att det är märkligt att ingen annan hade med sig något att dricka eller äta, men det ligger inte för dem, det är bara så och det är bara att acceptera, men håll er då borta från min mat!!! Grrrr!


5 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Det är hemskt med blodsockerfall. Allt blir så jobbigt helt i onödan. Så fortsätt du att ladda med mat. Pannkaksrullar är jättebra att klämma ner i handväskan. Bananer är ju nån sorts räddande änglar i fruktform! Små yoghurtbägare. Ja, du vet ju själv.

Till skillnad från blöjor är mat tyvärr inget man får sluta släpa med sig, men ju äldre barnen blir, desto mer begriper de att de måste tanka emellanåt för att hålla humöret uppe. (De förstår det naturligtvis inte på ett bra tag, men det är en sån sanning som man får nöta in, en sån där det-bara-ÄR-så. Så att de till slut kan komma själva och be om nåt att äta istället för att man måste truga i dem.) Hoppas de andra kossorna till morsor tar lärdom av dig i det här fallet! ;-)

Balance sa...

Det här har jag ju inarbetat i mina barn ända från början, vis av egen erfarenhet, och tänk, de har redan anammat det här. Men i stunder som i går då alla lekte och hade sig, då glömmer stora tjejen av det och det är då det blir katastrof. Mini däremot kom fram och sa till mig att hon var hungrig och ville ha en clementing, så jag snodde väninnans sista clementing utan att skämmas. :-)) Men de andra kossorna till morsor (tack, helt underbart uttryckt!) lär aldrig lära sig. Däremot kommer de fortsätta att skratta åt mig och mina barns matvanor, som i deras ögon säkert är helt hysteriska.

Och pannkakor sa du... I eftermiddag blir det pannkakor. Det blir det ofta - det räcker att någon nämner ordet "pannkaka" så går jag igång. Testa att göra dem med dinkel. Det blir kanoners. :-))

Miss Gillette sa...

Pannkakor är inte så kass faktiskt, man kan göra som du, röra ihop smeten av nåt vettigare mjöl än vete. Man kan finriva morötter och ha i. Man kan ha i majskorn, hela eller ännu hellre mixade. Rivet äpple/päron kan man också blanda i smeten, och du bor ju där det antagligen finns ett bättre urval frukt och grönt, så du kan variera ännu mer. På det sättet blir det mer mat och inte bara bukfylla.

Fast det är ju möjligt att jag sparkar in öppna dörrar för dig som bor i en kultur där man redan begriper att göra nyttig mat av pannkakan. (Onyttig också förstås, men den konsten behärskar vi ju här med ...)

Men dom där andra -- blir aldrig deras barn trötta för att de är hungriga? Att det inte är en vanesak vet vi ju. Och det kan väl knappast vara genetiskt.

Balance sa...

Åh, vad många bra tips som jag inte har tänkt på! Tack. Det blir äpple i eftermiddag, det blir bra det. Ska skriva ner tipsen.

Jag vet inte om de funderar på att barnen är griniga för att de är hungriga. Det verkar inte så. De skyller på enbart trötthet, men det är nog mer en kombination av trötthet och lågt blodsocker.

De nyttiga pannkakorna, galette, görs ju av bovete. Vi har försökt göra såna, men resultatet blev minst sagt sådär. Jag håller mig därför numera till mina dinkelpannkakor till både salt och sött innehåll. :-)

britten sa...

Lite stor mössa på Celeste,eller?