onsdag 25 januari 2012

ingen kickar fotboll som han

Hans liv hittills är som hämtat ur tidningen Buster. Killen från Rosengård, Malmös "getto" med det tråkiga ryktet, som hade en tuff uppväxt, väldigt olik ens egen några kilometer därifrån, som hittade på bus i största allmänhet, i brist på annat och för att få en kick, som blev en sjuhelsikes fotbollsbegåvning och som nu tjänar storkovan och uträttar fotbollsmagi varhelst hans fötter är, denne Zlatan, the one and only Zlatan, kom förra året ut med en bok om sig själv. Det är modigt och annorlunda att skriva en biografi när man är knappt trettio fyllda, men så oerhört intressant att få veta lite om hans värld. Att få följa med in i hans båda hem i Rosengård, hänga med till Holland och tristessen där, vidare till Italien och alla turer där innan kosan styrdes till Barcelona, dit han blev såld för en rekordsumma men inte stannade så länge, och sen tillbaka till Italien igen där han nu skapar magi i Milan. Inte för inte tog han i går hem priset som bästa spelare 2011 i Italien för tredje gången.

Jag har läst ut hans bok. Den var intressant. För en fotbollsintresserad som jag är den intressant, för en mindre fotbollsintresserad är den nog lite intetsägande, eller i varje fall alla namn i den är det. Jag väntar nu spänt på uppföljaren, för den måste ju komma. Förmodligen kommer den när han har avslutat karriären om några år. Till dess ska jag fortsätta att njuta av hans spel, hans tricks och hans mål, i klubblag och landslag. Jag bjuder på ett smakprov här:



Inga kommentarer: