onsdag 21 december 2011

tout simplement


Ibland önskar jag mig bort. Få vara någon annanstans ett tag. Känna doften av andra vindar, se andra vyer, umgås med andra än de som finns i min omedelbara närhet. Då behövs det en eftermiddag som i dag, då sju barn i åldrarna 2,5 till 13, tre vuxna i obestämd ålder och en hund som är ungefär två år knallar runt i skogen, leker i kojorna som förbipasserande har byggt, springer över sanddynerna och åker kana ner till Atlantens mäktiga vågor för att man ska inse att man har det förbannat bra här och nu och att man ska ta till vara på det, varenda minut, för man vet aldrig när det tar slut. Vad gör det att Hålan är en håla, att människorna här är misstänkta mot allt och alla, att trångsynthet är lag och att Hålans borgmästare gör så lite man kan för den yngre generationen, när vi har fantastisk natur att rumla runt i och upptäcka och underbara vänner att göra det med? När barnen känner sig trygga och vi känner oss lugna eftersom vi vet att risken att något otäckt händer dem är väldigt, väldigt liten? Den finns, det gör den, men den är avsevärt mindre än på andra, farligare platser på vår jord. Att sen bo här resten av livet, nja, det vete fabian om jag har lust med, men naturen är det som kan hålla mig kvar här. När Atlanten har gripit tag om en, då släpper den inte taget. Men vem vet vad livet har i beredskap åt oss? Mitt liv hittills har varit kantat och styrt av oförutsedda händelser och möten. Det lär fortsätta på samma sätt, så det är bara att leva här och nu, ta tillvara på vännerna här och sen får man se. Helt enkelt.

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Det är precis som du säger, gilla läget och gräv där du står och allt det, men samtidigt är det väl klart att man vill andra saker också, med nån annan del av sig. Föräldraskapet är kanske självklart för en del, men för mig är det inte det. Jag har haft jobbigt med att jämka samman det jag upplevt som mitt eget med det som måste tillhöra barnen och familjen. Det går bra nu, men det har tagit lång tid att få till det.

Kram på dig, du är en fantastisk fajter. Och god jul, hur du nu firar den.

Balance sa...

Jag kan inte säga att föräldraskapet har varit självklart, långt därifrån. Det tog väldigt lång tid innan jag såg mig själv som mamma. Den där fantastiska känslan alla beskriver när barnet kommer ut kände inte jag, bara ett stort "ÄNTLIGEN är den smärtsamma förlossningen över!" Nu däremot har jag hittat mig själv i rollen som förälder, men jag vill ändå ha kvar mig själv som...mig själv. Jag vill kunna förkovra mig i olika saker. Tyvärr är det här som Hålan står sig platt - här finns ingenting att förkovra sig i. Men min bokhög hjälper mig med den biten till viss del.

Julen firas hos svärmor utanför Paris. Det blir inte som i Sverige - de firar ju på fel dag, den 25:e! Och inga julpromenader. Men men, det är vartannat år här, vartannat i Sverige, så jag har nästa år att se fram emot. :-))

God jul till dig och din härliga familj också! Stor julkram :-)