torsdag 28 april 2011

the only way is up

Miss Sunshine drömde om det, pratade om det, sjöng om det, gnäggade om det...och i dag var dagen inne, dagen då hon och bästisarna skulle rida ponny. Hon var så redo som man bara kan bli, taggad till tusen. Satte på sig skorna jag bad henne sätta på, för en gångs skull, och bara var så där härligt härlig som en fyraåring kan vara.



Hästen hon skulle rida på hette Croque. En fin, svartbrun shettis med världens mjukaste päls, en päls som Miss Sunshine fick rykta innan hon fick hjälpa till att lägga på sadeln. Hon var så stolt. Sedan var det dags för hjälm. Tillbaka kom hon och såg så stor ut i hjälmen. Fattar inte varför en hjälm kan få henne att se stor ut, men det är väl för att om hon har hjälm på sig och ska sätta sig på en häst, ja, då är hon stor. Stor nog. För det, alltså. Om ni fattar. De satt upp och sällskapet begav sig till en del av stallområdet som var som en liten skog. Allt var frid och fröjd...



...men så plötsligt hör vi någon som gråter. Jag vänder mig om och ser min flicka sittandes på marken. Hon har trillat av! Andra gången på en häst och hon trillar av! Vilken förbenad otur! Hästskrället hade hoppat åt sidan för att den blev rädd för något och då gled sadeln helt sonika av och med den Miss Sunshine. Hon skrek i högan sky, så klart, men var helt oskadd. De bytte sadel på hästen till en som satt ordentligt fast och så satte min underbara gullunge upp igen. Snacka om stolt mamma. Visserligen satt hon bara kvar i 20 meter till, sedan ville hon ner, men ändå - hon satte upp igen utan att tveka. Det måste jag säga var stort. Och sedan hjälpte hon till att leda hästen och ta av sadeln. Därefter fick de gammalt hårt bröd som de fick ge shettisarna. Jag som var orolig för att hon skulle ha fått värsta skrämselhickan av fallet fick se att hon inte var ett dugg rädd för hästarna. Det kanske tar en eller två gånger till innan hon vill rida igen, men att leda dem, rykta dem och ge dem bröd är dock en väldigt bra början.

2 kommentarer:

britten sa...

Så duktig hon var som satte sig på hästen igen.Är det stallet i närheten av där ni bodde tidigare? Finns ju många hästar vid torpet och de rider vid stranden nu och Chica fattar inte riktigt vad det rör sig om.

Balance sa...

Ja, visst var hon duktig! Nu har jag lagt till två bilder på henne också när hon ryktar och rider. Vi kanske kan kolla om de har ponnyridning i Fbg. KRAM