söndag 20 mars 2011

dreaming


Tillbaka igen i verklighetens Frankrike, ett Frankrike som i dag har genomfört kantonval som blev ett kalkonval på grund av rekorddåligt valdeltagande. Det enda partiet som drog folk var tydligen Front National... Vad ska man säga om det, mer än att det är något som även kan hända i Sverige om vi inte ser upp.

Nu ska det dock inte handla om kalkonval eller några andra fjäderfän. Nej, det ska bara handla om att vi behöver våra drömmar, särskilt en tid som denna då världen genomgår en något svår period. Jordbävningen i Japan och dess följder är en fruktansvärd händelse och dåren i Libyen och det som pågår där är läskigt. Alltså behöver vi kunna drömma oss bort till en plats som mer liknar Paradiset, och där hoppas jag att alla har sin egen lilla bild av paradiset. Det behöver ju inte se ut som i målningarna från förr, det kan ju vara en helt annan bild man får fram. För mig är till exempel paradiset Torpet i Falkenberg en härlig sommardag med alla de finaste runt omkring en.

Men jag har fler paradis som jag kan drömma mig bort till. Val d'Isères fantastiska skidområde och vännerna där, ön Elbas underbara stränder och dagen då vi gjorde mopedutflykt och S hela tiden ramlade nej, hon kunde verkligen inte köra moppe och blev rejält uppskrapad både här och där, San Diegos Mission Beachs långa sandstrand och strandpromenad och delfinerna ute i Stilla havet och härliga promenader med A och E. Aspens helt otroligt trevliga stad och helt fantastiska skidområde, Malmö med alla minnen och vänner som finns där, Stockholm, Sables d'Olonne med det som faktiskt är bra här, som naturen... Ja, listan kan göras lång och det innebär ju faktiskt att jag har sett och upplevt en hel del i mitt liv.

Min dröm nu är att jag får uppleva minst lika mycket till, den här gången med två fantastiska flickor och en underbar man, plus alla underbara vänner. Det finns vissa saker som kan sätta käppar i hjulet för den drömmen, såsom naturkatastrofer, krig, olyckor och sjukdom, men om vi lyckas med att undvika de grejerna så blir de resterande 40-50 åren av mitt liv riktigt, riktigt bra. Det lovar jag. Och jag önskar alla er det samma. Så klart.

6 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Såsom just hemkommen från första lilla skidresan med hela familjen kan jag bara skriva under på det du säger här! Det är fenomenalt när de blir allt större och kan hänga med på alltmer.

Själv blev jag överraskad över att jag tyckte det var så vansinnigt kul att åka skidor. Jag har åkt mycket men aldrig varit såhär taggad. Så jag sitter fortfarande och lallar på ett moln av rosa nysnö ...

Balance sa...

Åh, vad härligt! Att lalla på ett moln med rosa nysnö är en härlig känsla. Det här året blev det ingen skidåkning för mig, men då tar jag igen det nästa säsong. Allt har sin tid. Lalla på du. Lalla lite för mig också.
:-)

Miss Gillette sa...

:-) Det finns lall så det räcker till dig med. Ja, till vintern lär ni kunna ställa båda era tjejer på skidor. Nu drömmer jag om Alperna ... men eftersom vi är lantisar och ovana vid trängsel får detta vänta tills de är lite större. Jag har starka minnen av kriget i liftköerna där nere på kontinenten och känner att det kan anstå ett par år.

Vill du höra nåt pinsamt? I fredags fick jag för första gången i livet veta att slalomskidor kan vallas. Berätta gärna om det för mig ifall du är insatt.

Balance sa...

Nja, inte så insatt egentligen i vallningens värld, men vet att det är viktigt. Jag lämnar dock in mina skidor och låter någon expert göra det åt mig. Sån är jag. ;-)

Liftköerna är ett minne blott med snabbare liftar. Dessutom finns det en massa mysiga små ställen där alla är precis lika lantliga och ovana vid trängsel som ni. Och det går tåg till väldigt många orter. Se - där försvann alla era inte-åka-till-Alperna-nu-argument... ;-)

Miss Gillette sa...

Ja, se på fanken -- det gjorde de ju! :-) Det var roligt, tack för det! Återkommer när detta kan komma på tapeten igen för tips om de där små orterna som inte all världens jetset och deras mostrar vill trängas i.

Balance sa...

Det ser jag fram emot, för jag är en sån som gärna sluter upp med vänner i alla sorters orter, helst de mindre utan för mycket jetset och för dyr mat. :-)