tisdag 23 februari 2010

Vit, blanc, white, weiss ...

Vackert så att det förslår.
Tignes, Frankrike, 2010.

...är en färg som vi har sett en del av i år. När man tror att våren är på väg, som i går eftermiddags när det rann små rännilar av vatten på gatorna, blir den upphunnen och förbisprungen av vintern igen, allas vår Kung Bore. SJ sliter sitt hår och strandsätter sina resenärer som har kommit till de olika stationerna runt om i vinterlandet i Sverige i tron och hopp om att tåget de ska med verkligen kommer att avgå, och alla skyller på alla - regeringen på förra regeringen, Banverket på SJ, SJ på Banverket osv tills de har kommit till vägs ände, eller räls ände, och där inte står någon mer på tur att skylla på - men faktum kvarstår: Det är katastrofdåligt att tågen i ett land så långt norrut som Sverige och där vintern faktiskt brukar hälsa på varje år står stilla på grund av frusna växlar! Nu drabbas inte jag, jag tar flyget i morgon ner till Paris. De går i varje fall, och hur klimatsmart är det egentligen, att det miljövänligare tåget står still medan det mer nedsmutsande flyget går??? Nu hade jag iofs tagit flyget i alla fall - tåget kostade det tredubbla för mig och töserna, men ändå. När ska tågpriserna sänkas så att man har råd att ta tåget ner i Europa? Inte över en överskådlig framtid, tror jag. Tyvärr.

Inga kommentarer: