tisdag 19 augusti 2008

Inskolning

Inskolning. Nio till tio. Inskolning. Dotra klarar det bra. Jag med. Tycker att nio till tio är för kort tid, men om några dagar blir det längre. Mötte en mor i dag när jag var på väg in. Hon hade lämnat sin för första gången direkt. Jobbigt värre, tyckte hon. Ja, jag tror minsann att hon grät. Har svårt att se mig själv gråta när jag ska lämna. Men men, jag har sagt förr att jag inte kommer att gråta. När "E.T." kom och alla hade gråtit ögonen ur sig var jag kaxig och sa att jag minsann inte skulle gråta. Jag grät och hulkade högst i hela biosalongen... Ridå!

Men dagis är en helt fantastisk institution. Och billig är den dessutom. Fick räkningen i dag. Eftersom inkomstuppgift saknades får jag betala högsta beloppet. Det är 569 kronor. * Det är ju ingenting! Däremot är det många barn på få förskolelärare. På avdelningen Loppan där dotra går är det 3 lärare på 19 barn. Tur att dotra kommer att vara borta ibland så att det blir ett mindre då och då.

Ja, för nu ska det pendlas. Mellan Frankrike och Sverige. Hela hösten. Tyvärr inte till en billighetsflygplats så vi får väl se hur länge det går att göra det rent ekonomiskt. Men så länge vi inte har en toa i huset i Frankrike så stannar dotra och jag här. Hon bryr sig väl egentligen inte, det är jag som tycker det blir tokigt. Och sen är det för övrigt inte särskilt beboeligt. Ett rum, en brant trappa och ett kök - das ist alles för tillfället. Men det kommer att bli kanonfint. Ni ska få se. Senare. Vet ej när...

På teve just nu en krigsfilm. Pallar inte se. Ska lägga mig i sängen och läsa min vampyrbok. För ungdomar, ja, men bra är den.

* Det där får jag raskt ta tillbaka för det priset var bara mellan den 18 och den 31 augusti... Får väl dubbla det i stället, då blir det nog riktigare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med inskolningen!

Balance sa...

Tack, käre vän! Hur har det gått för era små glin?

Liz1e sa...

ja, dagis är fantastiskt - beundrar dem som orkar jobba där... lycka till!

Anonym sa...

Det har gått bra med våra små änglar.