lördag 6 mars 2010

Xynthia

Att döpa orkaner är populärt. Den senaste i raden var Xynthia. Det var en argsint en som ödelade byar och delar av städer precis vid Atlantkusten här i Vendée. 52 personer dog, 7 saknas. Les Sables d'Olonne klarade sig hyfsat bra. Strandpromenadens äldre del fick stora hål i marken, precis som på vår sida av staden, i La Chaume, där vattnet tog sig upp under vägen och lyfte upp asfalten. I småbåtshamnen åkte bryggorna iväg och båtar sjönk eller landade på andra båtar. Maken sov gott bredvid mig och vaknade vid tresnåret på natten. När han hörde vinden blev han lite orolig för att taket skulle ge sig av. Jag själv var vaken mellan 1 och 4 för Miss Starshine tyckte inte det var så kul att sova...men jag reflekterade inte så mycket över vinden, kände mest bara att jag hade det gott i sängen. Brorsan frågade om jag hade gått ut och kollat. Tack och lov hade jag inte det. Det fanns dock idioter som gjorde det och helt ärligt var det väl inte det smartaste, fast visst kan jag förstå att det lockar. Läste om en man som tagit med frun och de två barnen ut för att se på havet... De räddades dock undan jättevågorna som slog in, vågor som vinden lyfte med sina starka armar och som gjorde att fiskebåtar hamnade uppe på kajen i en stad. Som maken min sa: Det var väl tur på ett sätt att den slog till på natten och inte på dagen - då hade ännu fler varit ute och kollat och då hade förmodligen dödsantalet stigit.

Småbåtshamnen, Sables d'Olonne
Bild hämtad på Flickr.com, tagen av oula85

Jag låg iofs och funderade över om vad som skulle hända med vårt hus om en tsunami drog förbi, men vi ligger upp i en backe så det skulle vara lugnt. Sa maken. Fan vet när naturens makter har röjarskiva.
..

3 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Hm. Som om det inte räckte med att inspektera förödelsen efteråt ... Tur att ni slapp undan.

Är ni gifta nu förresten? I så fall: grattis!, det har jag missat.

Balance sa...

Jajamensan är vi det. Det hände den 4 juli förra året, i Falkenberg, på en klippa vid havet med endast närmast sörjande närvarande. Perfekt var det! Och Medelhavsvärme hela dagen. :-))

Miss Gillette sa...

Fint! Det är kul att vara gift.